Metalbloggens samarbetspartner:

torsdag 31 maj 2012

Mer att hålla koll på...

Okej, i lördags la jag upp ett inlägg som hette "Du har väl koll på...", och sen kom vad som väl mest kan kallas ett nyhetssvep. Ni hade ju koll, förstås, men... det hade inte jag. Jag missade en del grejor. Och dessutom har det hänt mer sen dess. Så, istället för den tänkta utlottningen/tävlingen av ett knippe skivor och singlar som jag hade tänkt ha i dag (den s.k. torsdagstraven!) så tar vi istället ännu en sväng med saker som du väl har koll på. Torsdagstraven sparar vi. Kanske till nästa torsdag. Kanske till en varm sommardag. Vem vet?

Okej, först ut -Candlemass.


Jo, du vet förstås att bandets sista platta är på gång. "Psalms For The Dead" släpps strax efter månadsskiftet, och vad jag förstår är det mer i stil med "King Of The Grey Islands" och "Death Magic Doom" - dvs jävligt bra.
Men... du kanske inte har koll på att bandet bjuder in till releasefest? På tisdag, den 5/6 (dagen innan Nationaldagen, alltså) spelar man och har lattjolajban på Debaser Medis, och grejen är...
...att det är en sån där "vanlig dag" på Debaser Medis. Det betyder gratis inträde innan 22. Ja, om man nu ryms, för det lär väl bli spikat. Får se om jag lyckas ta mig dit. Jag tror det kommer vara fantastiskt kul, men att man måste vara på plats i tid.  Hur som helst - bilder från bandets jubileumsspelning på samma plats hittar du här, och ska du dit får du mer än gärna dela med dig av dina tankar. Det kan ju bli hårresande kul.
Vilket leder oss in på nästa bild, lite sådär influerat av hur nyhetsankarna kastar bollen mellan varandra.
Och detta ämne är inte lika roligt. Det handlar om Queensryche, på bilden nedan avbildade i sina finaste frisyrer.


 Alex på Metallbibliotekarierna (en av nätets bästa bloggar generellt, och en av de mest insatta skribenterna  specifik) lade igår fram en bit fakta som antagligen innebär att bandet nu går i graven.
Eller, att bandet som man kännt det - med Geoff Tate i spetsen - nu lägger ner.
Istället ska resten av bandet gå samman med sångaren Todd La Torre och spela material uteslutande från Queensryches första fem plattor (under bandet Rising West). Oops, Geoff? Har din experimentlusta och vilja att skriva hissmusik vidgat sprickan för mycket?
Kanske.
Det konstiga är hur man ska tycka om det.
Jag anser ju att det senaste släppet var ren och skär dynga, och att det inte borde ha fått besudla Queensryches fina namn och rykte - men är det tal om total nedläggning så infinner sig ju vemodet lika säkert som ett brev på posten. Eller som att löven faller om hösten, för att fortsätta travestin med dagens nyhetsankare.
Till hösten kommer nämligen Katatonias nästa kapitel. "Dead End Kings", och givetvis är det Per som tipsat om det. Eller, hösten och hösten. Augusti för att vara exakt, men vi säger hösten. Annars funkar inte min övergång så bra, eller hur?

I alla fall, det ska bli spännande att se hur detta tar sig. Förra given "Night Is The New Day" tyckte jag var bra när den kom, men med tiden har den liksom bleknat. När jag lyssnar på Katatonia så är det inte den jag plockar fram. Dessutom har ju bandet spelat en massa jubileumsspelningar runt världen, så det blir intressant att se var man vill ta vägen efter det.
Hösten verkar ju bli lite dyster avseende musiken. På ett bra sätt, alltså. Sedan tidigare Tiamat och Khoma, nu Katatonia... saknas väl bara att Kongh annonserar att de är på gång med nytt. Det vore förresten inte osannolikt, med tanke på min intervju med David i Kongh, och skulle släcka den sista strimman av ljus, så att säga. Sänka hösten i mörker.

Några som snart kommer med nytt - och kommer på besök till stan, 4/7 smäller det! - är Baroness.
Yellow And Green heter dubbelplattan, och denna får det faktiskt att vattnas i munnen på undertecknad!

Jag har haft dem som Veckans Tips med "Red Album", och efterföljaren "Blue Record" var i mitt tycke fantastisk. En efterföljare som är ett dubbelalbum? Tackar!
Kolla in "Take My Bones Away" som är smakprovet bara, och förälskas du med...!

...inte din stil?
Okej då. Skyll dig själv. Du tycker jag att du kan glida in på Werock och läsa om Kittys förälskelse The Gloria Story. Snygga bilder, som vanligt.

Själv har jag nog aldrig hört dem. Tror jag.
De ser väl rätt snälla ut ändå. Och, dessutom - jag gillar Kittys inträdee på Werock.
Hon har energi, snygga bilder och en sån där entusiasm som smittar av sig!
Själv känner jag mig stundtals lite blasé. Som om det finns massor att göra, men jag liksom inte kommer loss med det. Antar att det är verkligheten som envisas med att tränga sig på. Det riktiga jobbet. Då kan man ibland behöva lite livsinstruktioner.
Ungefär som den scentekniker som ritade denna.
Fantastiskt kul!

Till sist - väntar du på att Ozzy ska ta oss alla i sin famn?
Bilder och tankar från i fredags?
Det kommer. Vilket år som helst...

OK. Det blir allt för idag. Nu ska jag spela den här skivan på vansinnesvolym i kontorslandskapet. Hepp!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar