Metalbloggens samarbetspartner:

måndag 7 maj 2012

Veckans Citat: Om Jimi Hendrix & Jeff Beck


Koll in bilderna ovan.
Så jävla läckra.
Svartvita rockbilder regerar, det fattar vi ju alla, men när de dessutom avbildar legender inom sitt gebit på detta sätt... wow.
Överst Jimi. Mannen med den felvända gitarren, underst Jeff Beck, mannen som verkade vara alla mina gitarridolers idol. Denna Veckans Citat handlar om dem både, och vi hämtar dem från två andra "hyggliga" gitarrister...

"Jag var imponerad av Hendrix. Hans attityd var fantastisk.
Till och med hans sätt att gå var fantastiskt."
Ritchie Blackmore

"Jag tyckte verkligen att jag var bra tills jag såg Hendrix.
Och sen tänkte jag, okej, så bra är jag kanske inte."
Brian May, Queen

"Hendrix var ett geni. Eller tidiga Clapton.
Men den största gitarristen är förmodligen Jeff Beck."
Ritchie Blackmore

"Varje gång jag lyssnar på Jeff Beck ändras min syn på gitarren som instrument.
Han gör saker man aldrig förväntar sig."
Brian May Queen

...jag är ju vansinnigt omusikalisk, men vad säger ni som kan plinka gura. Vem av dem är egentligen bäst, om det nu går att jämföra dem på det sättet?

4 kommentarer:

  1. Min naturliga reaktion är att säga att Jimi var bäst, men det handlar nog mer om känsla än enbart teknik.

    Men samtidigt så har ju Jeff haft "några" år till på sig att utvecklas på, så i dagsläget leder ju han. Fast om de båda vore helt samtida istället, så är det nog Jimi. Eller? Vilken hjärngymnastik såhär på morgonkvisten.

    Jag säger Glenn Tipton!

    SvaraRadera
  2. Emelie -> Bra svar. Jag klickar den imaginära "gilla"-knappen på det!

    SvaraRadera
  3. Dessutom, även om det är precis som Emelie sade mycket känslan, så är väl i mina ögon/öron Hendrix den som lyckats nå ut till en bred publik på egen hand.. Jeff som Jeff verkar mer tilltala just Gitarrister.

    SvaraRadera
  4. Jag säger min kompis Anders för han säger att om han skulle kunna spela gitarr så som han spelar gitarr idag men på Hendrix tid så skulle han vara mycket bättre. ;)

    Det är världens bästa uttalande någonsin.

    SvaraRadera