Metalbloggens samarbetspartner:

onsdag 23 maj 2012

Mellangamla favoriter i spellistan?

 ...ibland orkar jag inte med ny musik.
Ni vet, när det blir sådär att man gräver ner sig lite i en del äldre alster som är dyngbra. De där skivorna som man inte alltid lyssnar så ofta på, men som tar en med storm varenda gång.
Per lade upp den här videon på Facebook i helgen.
Krävdes inte mer...


Sen var jag tillbaka i den plattan. "The Pale Haunt Departure" med Novembers Doom har varit både Veckans Tips i begynnelsen av denna blogg, likväl som ett bonustips när jag ville pusha den igen.
Grym platta, och en riktig sån där som välter mig över ända varje gång.
Som undrar varför jag inte lyssnar på den oftare.
Så det har jag gjort sen helgen. Intensivt, typ 8-10 gånger. Jävligt bra!

Lite som den här skivan. Världens bästa liveskiva.
Fantastiskt löpsällskap.
Gåshud varenda gång man hör riffet som öppnar "Raining Blood", eller publikjublet som mottager "South Of Heaven", eller grisskriket som inleder "War Ensemble"... Detta är Slayer på toppen av sin förmåga, helt enkelt.
Lite som "The Blackening" med Machine Head, tycker jag.
Jo, jag vet att jag funderat på att göra en Tvekamp mellan "Unto The Locust" och "The Blackening", men visst känns det som om den svarta skivan är snäppet bättre, nu med lite tidsperspektiv på båda? 

Och, på tal om bra löparsällskap och att stå på toppen av sin förmåga...?
At The Gates. "Slaughter Of The Soul". GO!
Man undrar ju nu bara, vad händer i The Haunted-lägret efter Dolvings avhopp?
Blir det en ny vända med At The Gates, eller hittar man en annan lösning på det hela...? Det återstår förstås att se, men jag skulle i alla fall inte bli helt förvånad om Björlers startar upp At The Gates som ett riktigt band igen.

Sista plattan är ganska ny ändå, och det är inte en skiva som lämpar sig speciellt bra som löparkamrat. Opeth "Heritage"!
Detta är en skiva som jag har ett ganska ljummet förhållande till (ja, i alla fall i jämförelse med resten av bandets katalog), och det är inte bara jag som stod frågande till resultatet av Åkerfeldt och hans mannars utforskande på denna skiva. Kolla in 3 Röster om den, till exempel (eller för den delen min besvikelse efter spelningen på efterföljande turnén) . men: en ny tanke har börjat spira i mig. Inte en som förändrar grundinställningen til skivan, men efter att ha diskuterat Paradise Lost "Tragic Idol" med JonteRoyal så har en fundering över skivans rättfärdigande i den totala katalogen växt till sig. Det har inneburit en hel del speltid för plattan, och jag återkommer till de tankarna vad det lider, i ett eget inlägg.

Until then!


7 kommentarer:

  1. At The Gates kör ju en tredje återförening nu. The Haunted kör auditions med ny sångare. Dubbelsuck.

    SvaraRadera
  2. En tredje återförening?! Det som skulle vara så himla speciellt att man var på avslutningsspelningen på Trägårn. "This is it, inget mer ATG efter detta". Eller hur?

    Novembers Doom ja. Har ju ett par skivor med dom. Bra musik som jag lyssnar alldeles för lite på. Nog dags även för mig att köra ett ND-race.

    SvaraRadera
  3. Jo, min turné-tisha med "Suicidal Final Slaughter" känns ju inte längre speciellt märkvärdig. Dessutom känner jag mig lite dum som till slut tjackade plåt till vad jag trodde var sista spelningen....och betalade därför typ 1500 pix!!

    SvaraRadera
  4. ja håller med.dem sa ju till och med i dokun att det skulle vara sista turnen:S.snart kommer väl en ny skiva

    SvaraRadera
  5. en fråga om nåt helt annan fråga.vart tar alla 2011-2012 veckans tips.live.skivrecesioner för ja letat efter dem som fan här

    SvaraRadera
  6. In all fairness så tror jag att den tredje turnén bara körs i Sydamerika. Men det är fortfarande en återförening så jag förstår er alla. Jag var också där på den "magiska sista spelningen" samt en massa konserter innan under det året som det skulle vara "this is it". Jag var även där andra gången och fy fan vad omagiskt det var.

    SvaraRadera
  7. Freddy -> Bra fråga. Till höger finns ju arkiv, men de uppdateras inte automatiskt. Jag måste göra det manuellt, och det sker...inte alltid direkt, kan man säga. Framförallt recensionsarkivet är väldigt gammalt. Endera dan ska jag ta i det dock, det kommer att bli ett sommarprojekt om inte annat.

    Tills vidare rekommenderar jag sökfuntionen nästan längst ner till höger.
    Alla inlägg är indexerade så att det går att söka såväl på "Veckans Tips", Remasters" som på gruppens namn!

    SvaraRadera