Metalbloggens samarbetspartner:

torsdag 2 februari 2012

Långt och spretigt. Just the way you like it!

Erkänn. De uppdateringar du gillar bäst på den här sidan är de där som är ganska långa och rätt spretiga. Som börjar på en plats och sen bara flyter iväg och ut i ett... ja.. ingenting. De där som inte ens jag vet hur de ska sluta när de skrivs.
Det är dags för ett sånt, och vi börjar med en kort uppdatering av status på löftet. Det där att jag ska springa 500 kilometer i år.
Det är en bit kvar, kan man säga.
465 kilometer, för att vara exakt.
Ändå, det är inte helt off.
Och den stora frågan som du funderat på fram till nu är ju - vad fanken har bilden ovan med det att göra? Du trodde ju att du skulle få veta att jag haft sällskap av Opeth, Soilwork, Machine Head och Dark Tranquillity, men det är inte det som är det bestående intrycket än så länge.
Inte heller att jag har långt till formen, eller att effekten av löftet har blivit att det blir inga halva kilometrar utan att jag plågar mig till en hel innan jag slutar.
Nä, det har att göra med kläder och underlag.
Visst, jag har de norrländska arvet. Och jag gillar att skotta snö (en genetisk defekt, antagligen) - men det är inte jättekul att springa i långkalsonger och mössa och vantar och dessutom ha ett underlag som är på snö.
Så, för första gången, så längtar jag till våren.
Brukar inte göra det. Brukar kunna leva upp och njuta av snön och vintern, men nu vore det skönt med lite barmark.
Om man nu inte åker snowracer då.
Och huxflux så har vi en koppling TV4-styley till bilderna här.

Bilden längst upp är äldsta grabben i högsta hugg med att dra sitt fordon på platt mark.
Lätt, det kan ju vem som helst göra. Den andra bilden visar däremot med all önskvärd tydlighet hur det ser ut när man ska dra en snowracer, modell Stiga och ett par tio-femton år gammal, uppför en liten sluttning. I alla fall om man är drygt 3 år.
Det är rätt.
Det ska inte vara så jäkla enkelt. You gotta fight for your right to party.
Party, förresten, nu börjar ju festivalbokningarna för sommaren ta sig. Satyricon till Getaway, King Diamond till Sweden Rock, Mastodon & Machine Head till Metal Town bland annat.
Ruggigt bra bokningar, faktiskt, och det börjar rycka i hårdrocks-rese-festival-tarmen.
Nu väntar man bara på att få besked om Sonisphere här i Sverige. Finland fick ju en grym uppställning, och visst kommer den hit. Jag tror på ett upplägg som liknar förra året jag, och det känns inte alls osannolikt med Metallica som huvudakt... sen hoppas jag verkligen att man får se Amorphis också, det vore smaskens.

Just det, på tal om bokningar - Rockmässan har släppt sin första artist. Det är den här damen.

Doro Pesch. Tysklands first lady inom rock'n'roll.
Bra bokning av dem, tycker jag, eftersom detta är en mässa som inte går ut på att artisterna ska spela sin musik utan medverka på fotosessioner, autografskrivande, svara på Q&A och liknande (visst, jag vet, det var ett spektakel med lite efterfest som innebar en hel del spelning förra året och det är väl inte helt osannolikt att det blir så i år igen...).
Med de premisserna tror jag att Doro lockar bra med åskådare. Och hon lär ju inte bli ensam direkt... så, bokmärk siten och dra streck i kalendern så du inte missar grejen!

Annars... Tyskland. Accept. Grym förra platta, och vad man förstår har de spelningar som gjorts i samband med nya sångaren Mark Tornillo (hur länge är man förresten "nya sångaren"..? Jag anser ju att Brian Jonsson är den "nya sångaren" i AC/DC, och han har ju varit med ett tag. Minst sagt.).
Nu har Alex på Metallbibliotekarierna fått nys om att de är på g till Sverige igen.
Det vill man INTE missa.

Förra plattan "Blood Of The Nations" satt som en fläskläpp. Kommande "Stalingrad" blir nog inte sämre, och visst är det lite roligt att en gammal akt kan få upp ångan sådär igen?
Saxon är ju också ett sånt exempel. Med det i åtanke kanske det blir bra med ett nytt album från Black Sabbath, men fortfarande är det lite skräckblandad förtjusning som gäller inför det beskedet.
Det måste blir bra.
MÅSTE.
Annars är det bara tråkigt och färgar deras legendstatus lite blekare.

Annars är det ju lite nytt blod som rinner för tillfället.
Deathening vann ju omröstningen om om 2011 års bästa svenska debut, och nu kan du läsa en intressant intervju med bandet, samt tävla om ett signerat exemplar av skivan.


Det som är extra uppseendeväckande kommer i slutet av intervjun.
Bandet arbetar med en uppföljare, men kommer inte att släppa den på CD eftersom de anser att det är ett dött media. Det blir vinyl och digitalt (Spotify, iTunes, download) som blir spridningen.
Det där tyckte jag var en intressant grej som jag fångat upp strömningar av förr.
Hong Faux (spelning häromdagen på Obaren i Stockholm förresten, var du där?) har ju släppt sin haussade debut "The Crown That Wears The Head" på vinyl i slutet av förra året - men väntar fortfarande med att komma ut med plattan på CD. Där finns inte ens ett releasedatum.
Håller det på att hända nu, alltså?
Kommer CD-skivan att försvinna inom kort?
Möjligt.
Det som talar emot är väl hur väl formatet fungerar i bilen, där det fortfarande är oslagbart i form av enkelhet och tillgänglighet avseende spelare - men så var det ju med kassetten också en gång i tiden.
Tanken svindlar lite, extra mycket om man har en kärlek till det fysiska mediat och inte har gått all-in avseende vinyl. Mer om det lär ju följa, kanske orkar jag peta ihop ett separat inlägg om det också.
Förresten, all-in.
Denna blogg likväl som Werock har erbjudits rätt bra villkor för att släppa fram annonser i form av text och inlägg som leder och länkar till just spelsiter.
Svaret har blivit nej.
Det känns rätt bra.
För egen del - avseende bloggen - så är det en enkel sak att besluta om. Där bestämmer Rebellängeln vad som händer eller inte händer, och hur ska man kunna ta en paus eller lägga ner helt eller förändra eller ta in fler skribenter om det finns en massa sådana åtaganden?
Det går ju inte. Dessutom kostar bloggen 0 kr att driva avseende utrymme och publiceringsverktyg.
För Werocks del är det inte lika enkelt.
Där finns direkta kostnader för utrymme, webadress och annat.
Frestande att ta ett sådant erbjudande som ger kostnadstäckning och lite till, men beslutet har fallit på att stanna oberoende och underground.
Det tycker jag känns riktigt bra.
Kanske får det fler konsekvenser på siten också, om man nu ska dra "underground"-tänket till sin spets. Då får hålla koll, helt enkelt!

Hålla koll, förresten.



På söndag är det Super Bowl. NY Giants ska försöka koppla grepp på favoriterna NE Patriots. Jag tror det kommer att sluta med seger för New England, helt enkelt för att de är ett äckligt bra lag, men det får man se. Eller inte. Jag kommer nog detta år inte att kolla på matchen live, verkar det som. Har för mycket att göra på jobbet för att ta ledigt dagen efter, och det är en riktig mördare att kolla i så fall. Speciellt med ungar (som man benämner dem om man är missnöjd, barn heter det ju när man är nöjd) som sover sporadiskt under resten av veckan.


Ladda kan man ju göra ändå. Bara att handla hem lite baskig amerikans öl och lite kycklingvingar till söndagen, och vem vet... kanske är man så sugen att man inte kan hålla sig? Dessutom skulle det kanske ge mig tillfälle att spela lite TV-spel. Är sugen på det, men kan liksom inte komma mig för eller hitta tiden. Skulle vilja köra L.A Noir och Rage, men... i ärlighetens namn... jag har ju knappt startat på Red Dead Redemption och ett knippe andra spel som ligger hemma, köpta begagnade till en spottstyver, så.. .ja.. jag vet inte vem jag egentligen försöker lura. Det kommer nog inte bli något med det. Det blir nog som vanligt lite musik istället.


Beställning på ingång från Record Heaven. Ett fint paket med lyssning jag verkligen ser fram emot. Men... det får vi ta en annan gång. Det här inlägget spretar nog som det är!

6 kommentarer:

  1. Sätter nog min peng på Patriots jag med!

    Vad det gäller spelande, har kört lite på Rage för ett par veckor sedan och det är verkligen snyggt, men ack så repetitivt. Tänk om det hade varit en MMO i stället. :-)

    Försökte spela Skyrim en del oxå. Snyggt det med men lite för likt Fallout i upplägget. Så just nu är det mest lite snabba matcher i Battlefield som tar speltid. Som jag egentligen borde använda till något bättre...

    SvaraRadera
  2. Själv har jag lirat 8 timmar Skyrim idag. 1 timmes rast. För en powernap. Blev helt slut.

    SvaraRadera
  3. Själv har jag väl investerat en 150 timmar i Skyrim och har kanske gjort 30% av vad som finns att göra;)

    SvaraRadera
  4. Andi Deris kallas nye sångaren i Helloween och han har varit med i 18 år.

    Har en liten kul grej i min blogg som du gärna får haka på om du vill.

    SvaraRadera
  5. Tom S & Per -> Skyrim. Men funkar det verkligen om man är en sporadisk spelare utan tålamod? Eller är det så mastodontstort att det bara blir skit av det i såna fall?

    SvaraRadera
  6. Det funkar fint om du är frilansare och arbetslös samtidigt som du har ett distansförhållande där du väntar på att få återse din kärlek nästkommande helg.

    Ligger på 114 speltimmar och vet inte hur mycket av spelet jag klarat av. De största questen är avklarade men det finns så mycket annat.

    SvaraRadera