Metalbloggens samarbetspartner:

tisdag 14 februari 2012

Wacken - livefabriken?

Wacken Open Air, världens kanske största hårdrocksfestival.
Massor av åskådare, tunga namn.
Och, påfallande ofta även skådeplatsen för liveskivor.
Lyssnar just nu en hel del på God Seed "Live At Wacken" för att kunna recensera den, och på löprundan igår var det Bloodbath "The Wacken Carnage" som rullade i spelaren.
Då slog det mig - det är VÄLDIGT vanligt att banden spelar in material i samband med spelningar på just Wacken. Det har faktiskt kommit att bli lite av en fabrik, och man kan ju undra om det är ett villkor för att en del band ska spela där.
Alltså, från festivalens sida?
Eller om det är tvärtom, att allt är så jäkla bra och proffsigt att många band vill göra en tagning i samband med spelningen?
Själv har jag aldrig varit dit, tyvärr, men visst ser det ganska läckert ut?



Dessutom kan man ju inte låta bli att fundera... om det nu är så att Wacken är lite av en fabrik för liveskivor och DVD:er - vad får vi från i år?

Årets uppställning har du här, och om jag får önska så tar jag ju gärna emot nytt livematerial från Machine Head (inget fel på förra "Hellalive", men det finns nya låtar i setlistan som jag vill höra) och Testament (samma där, de har ju en del liveplattor i bagaget - bland annat utmärkta "Live In London", men nytt material vore fint att fästa live). Man kan ju också lägga till In Flames, förresten, det borde vara dags för dem att följa upp "Used And Abused - In Live We Trust".

Dessutom är det väl dags för Electric Wizard, Dimmu Borgir och Napalm Death att komma med livematerial snart, tycker jag?

Och - vilken svensk festival blir först om att muta in livespelningar på DVD & CD (för, inte räknar vi väl denna fadäs av Candlemass som en föregångare, eller hur Sweden Rock Festival?)


God Seed då. King Of Hell och Gahl med bifigurer (ta det med ro, jag skriver bifigurer med flit... en "riktig" recension kommer snart och då står det klart att övriga livemedlemmar drar sitt strå till stacken). Rätt bra platta faktiskt, men annat är väl inte att vänta. Merparten av materialet kommer från sista Gorgorothplattan med dessa herrar på, "Ad Majorem Sathanas Gloriam".


Spikarmband och folk på kors, tydligen.

Inte helt oväntat.

Du hittar förresten Tvekampen om Gorgoroth här, där du har vidare länkar till recenesioner och Veckans Tips och lite annat.

Här ska vi avsluta på ett lite tråkigare sätt.

Med en slok-Mustasch.



Mustasch är nämligen ute med ännu en platta.

"Sounds Like Hell, Looks Like Heaven".

Omslag som av en tioåring.

Jag orkar inte. "Double Nature" är en fantastisk låt som bandet aldrig kommer att överträffa om man så spelar till jordens undergång, men förra plattan var.. urvattnad.

Nu orkar jag inte ens.

Inte ens när den bara kostar 100 spänn (bra pris dock, det ska man ge dem).

Märkligt, hur det kan bli.

Från att ha gillat ett band till att fullständigt bara inte ens orka lyssna en enda gång på någon av nya låtarna - på några år bara.

Jag tror det är Ralph, faktiskt. Orkar inte riktigt med honom längre, i intervjuer och radio och mellansnack och sångsätt. Har aldrig träffat karl'n i riktiga livet, men ändå.

Dags att raka av Mustaschen snart?

7 kommentarer:

  1. Jag tyckte faktiskt att mustasch omslag var ganska snyggt-men jag är lite svag för metalklichéer. Kan man få den tryckt på en soffkudde-utan bandlogo?

    Wacken vill jag också åka till. Verkar vara grym stämning där. Vore lite fräckt att samla några svenska hårdrocksbloggare, åka dit och sedan liveblogga därifrån eller hur?

    Har förresten en uppmaning i min blogg som du är välkommen att bidra till.

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Var faktiskt på plats och såg God Seed det året på Wacken. Ett spektakel av sällan skådat slag. Anledningen att jag åkte till Wacken det året stavas At The Gates. Den spelningen var magisk.

    SvaraRadera
  4. Nej, Wacken ser inte fantastiskt ut. Men det är bara jag. Jag får panik av att se folkmassa enbart på bilderna. Funderade ett tag på att sticka dit i år men lade ner tankarna direkt. Jag skulle dö.

    Apropå Mustasch. En gång var de bra, tidigt i karriären när det var ett skönt sydstatsgung. Inte nu när det handlar om bredbent hårdrock, brudar och bärs. Jag tappade bandet efter "Latest Version Of The Truth".

    SvaraRadera
  5. Jag tycker som Anna att det var ett snyggt omslag, jag kan tom säga riktigt snyggt omslag. Sen är skivan bra också. Fläskig och bra låtar. Men jag gillade ju även förra, som hade en låt som är bättre än Double Nature. Så det så ;-)

    SvaraRadera
  6. Mustasch orkar jag inte ens kommentera, Bandit står ju på på jobbet och jag kräks lite i mun varenda gång de dyker upp.
    Annars är jag helt inne på Tom S. fotspår, Wacken är för stort. Hur kul kan det vara att titta på band på storbildsskärm i 3-dagar. Nej tack!

    SvaraRadera
  7. Wacken är överskattat! Många tråkiga människor som åker dit "bara för att". Tacka vet jag Brutal Assault i Tjeckien! Ett gammalt militärfort, "billigt land", kalasbra band, underbart folk och goooood öl ^^

    Angående Mustasch: Jag orkade faktiskt lyssna igenom det nya albumet och EN låt var bra, resten... *ingen kommentar*

    SvaraRadera