Metalbloggens samarbetspartner:

onsdag 12 oktober 2011

Eh... nej, Rolling Stone. Fel!

Som kanske är bekant så åkte jag tur och retur till Göteborg igår.
Kundevent.
På flygplanet fanns tidningen Fokus, en tidskrift som alltid är intressant att läsa. Denna gång avslutades dessutom det hela med att man hade ett uppslag med anledning av en kommande gitarrmässa i Uppsala (ja, om nu inte detta var ett gammalt nummer, för då kanske mässan redan varit..).
Bland annat fanns en lista på vilka gitarrister tidningen Rolling Stone tycker är bäst i världen.
Ovan fotade historia.
Min kommentar är - mhe? Säger jag något om att Jimi Hendrix eller BB King finns där? Nej.
Den här bloggens läsare har ju röstat fram världens bäste hårdrocksgitarrist, men naturligtvis finns det helt andra kategorier, exempelvis där en sån som Robert Johnsson harvat.
Men - och här kommer mitt riktiga "mhe".
Keith Richards?
Och, just utanför listan - Kurt Cobain och Kirk Hammet?
Vänta nu.
Inte för att förringa dessa herrars insatser, men har man inte missat lite andra namn då...?
Lite samma känsla som när Sweden Rock Magazine publicerade sin lista med de bästa skivorna på 2000-talet, faktiskt.
Antingen har jag dålig smak, eller så är det många andra i världen som har det.
Och egentligen kanske det är bäst att inte gå in mer på vilket som är sant...

Nå, det fanns också en lista över de bästa gitarrsolon som spelats.


Suddig bild, men det står bland annat att "Stairway To Heaven" med Led Zeppelin är först, "Eruption" med Van Halen är två och "Freebird" med Lynyrd Skynyrd är trea. Sen kommer mer eller mindre bra solon på ett pärlband. Många av dem är ju bra, men jag noterar att min favorit inte är med. Vi hade ju denna kategori på Hårdrockskväll 2010, och efter att ha valt bort bland annat "Metal Heart" med Accept så stannade jag vid "Crystal Ball" med Yngwie Malmsteen.

Fantastiskt häng, lyssna på känslan i början!


På tal om "Världens Bäste" så är det ju på gång en serie omröstning om vem som är världens bäste hårdrockstrummis på denna lilla site. Massor av bra förslag och åsikter har trillat in, både som kommentarer och som mejl, och det tackar jag ödmjukast för.

Det gör också att jag nog inte kommer att hinna starta första delen av omröstningen förrän i början av nästa vecka - helt enkelt för att det varit så mycket bra synpunkter och tankar som jag vill ta hänsyn till, och att jag behöver lite mer tid att sortera upp det hela.

Häng kvar dock. Det kommer!

1 kommentar: