Metalbloggens samarbetspartner:

söndag 30 oktober 2011

I Backspegeln: Vreid "V"


Nästa helg smäller det i Stockholm.
På fredagen intar Watain Münchenbryggeriet, och på söndagen kommer Gorgoroth till stan.
Det är Halloweenfirande med mörkrets makter för den som känner sig manad (och befinner sig i stan, själv ska jag tyvärr ut på resa...), och för att peppa lite extra så kommer det på den här bloggen att bli lite extra fokus på just black metal ett tag.
Vi börjar med ett släpp som kom tidigt på ret, och ett som för undertecknads del landade in på en stensäker betygsfyra. Norska Vreids femte album är döpt till just "V", och för egen är det första kontakten med bandets lite meckigare och svängigare typ av black metal.
Och - detta är faktiskt, såhär på höstkanten - en definitiv kandidat till årsbästalistan.
Jag har spelat den här skivan riktigt mycket under året, både enstaka spår i "lösnummer", så att säga, och skivan som helhet.
Anledningen är förstås att detta är jäkligt egen och tilltalande musik som sätter klorna i sin lyssnare.
Låtar som "Wolverine Bastards", "The Blood Eagle", "Welcome To The Asylum", "Then We Die" och "The Sound Of THe River" har växt... och växt... och växt.
Betygsfyra känns alltås helt klockren och stundtals nästan svag.
Ändå vill jag inte höja den riktigt, för trots att detta är en riktigt bra skiva är det inte världsklass på den. Den får mig inte in i den maniska, besatta zonen som black metal ibland lyckas åstadkomma.
Den stora frågan är snarare - varför har jag fortfarande inte utforskats bandets backkatalog?

1 kommentar:

  1. Och nästa fråga blir väl då, vad tror du egentligen om det här?

    Ganska säkert hamnar dock "V" även på min årslista.

    SvaraRadera