Metalbloggens samarbetspartner:

fredag 2 april 2010

Opeth soundcheckar...

...jo, det är klart att det finns risk för overload med Opethartiklar på den här bloggen nu, men det får ni finna er i. Det kommer väl - som allt annat här i världen - klinga av så småningom...
Dock, jag lovade lite info & lite bilder från soundcheck med bandet.
Kommer här!

Helt klart är det speciellt att sitta runt 90 pers i en helt tom lokal mdan bandet först spelar lite var och en för sig medan de försöker hitta rätt ljud (Mest Fredrik Åkesson faktiskt, som körde en hel del Dio...). En grej som kom fram tydligt var att herr Wiberg styr och ställer en hel del när det gäller att hitta rätt ljud. Dessutom pratar han klingande dalmål, vilket gjorde flera av hans kommentarer till fullständiga hits. Eller vad sägs om saker som (ungefär): "måste kolla så jag hör alla, hålla reda på vars fan man är i låten. det är ju så lååånga låtar i det här jävla bandet" samt "gitarrpojkarna, kan ni spela med lite... distortion?". Åkerfeldt svara med att kolla på trollet till höger och säga "ska vi chuggachugga lite då?".
En kul grej att vara med på, faktiskt, och jag måste säga att jag tyckte ljudet var lite si och så under checken, så att dte var så jäkla bra under spelningen betyder ju att de har lite koll på hur en lokal fulll med folk beter sig...
När alla hade kört sina egna små trudelutter så visade Åkerfeldt vem som var chef. Han, förstås. Dags att spela lite, och som de sa..."vi kör första". Sen kom de på att det var folk i lokalen och sa "ehh..ni vet att vi ska köra Blackwater Park va?". Jo, det visste alla!
Och visst fick vi "The Leper Affinity", tack så mycket... dags för mat sen, både för mig och min vapendragare Per. Risk för att jag skulle äta upp någon annars - lång eftermiddag med mycket väntande - och det är inte bara en riktig stämningssänkare. Det är väl dessutom olagligt, tänker jag. Alltså - mat & en öl i restaurangen, trots att hela soundcheck inte var klar!

Sist min inte minst - vem tror ni var gitarrtekniker till herr Åkerfeldt?
Jo, ingen mindre än Millie Evans. ja, alltså han som egentligen spelar med Terrorvision, och som senast hoppade in i Paradise Lost när de var här, för att täcka upp Mackintosh frånvaro.
Rockvärlden är liten...

1 kommentar:

  1. För min del kan det inte bli för mycket Opeth just nu... Tack för att du inte undanhöll oss det här. Snygga bilder också!

    SvaraRadera