Metalbloggens samarbetspartner:

fredag 16 april 2010

Veckans Tips: Bruce Dickinson "Tyranny of Souls"


Bruce Dickinson är förstås en man som inte kräver speciellt mycket presentation. Frontar man Iron Maiden på det sätt han gör så är man liksom självskriven inom hårdrocksvärlden.
Han har dessutom en radda soloplattor under bältet, och personligen har jag funnit dem rätt OK med en del insprängda guldkorn - en uppfattning baserad på de tidigaste skivorna "Tattooed Millionaire" och "Balls To Picasso". I det efterföljande mediabruset så har jag inte lyssnat på efterkommande verk förutom en mycket kort provsmakning av "Skunworks", så när R2 insisterade på att jag hade missat något med de senaste skivorna - och då framförallt "Tyranny of Souls" så var jag ändå rätt skeptisk.
Hur mycket kan ha förändrat sig, liksom?
Det slutade med att jag är oerhört glad över att han insisterade, och att han med murbärckan "det här är mer metal" fick mig att lyssna på den här smockan. Gosse - vilken platta! Rädd för att jag inte är ensam om att ha missat det hela så är detta ett givet Veckans Tips - för bra för att inte sätta sig in i.
Det hela börjar lite fint med introt "Mars Within", men sen körs man som lyssnare över av de knivskarpa riff och det obarmhärtiga sväng som är "Abduction". Det är hårt, det är metal och det är en lite annorlunda miljö för Bruce Dickinsons fantastiska stämma - men det är riktigt bra.
Sen fortsätter det hela vägen.
Grymma refränger, aggressiva verser och bra låtar bygger en platta som du helt klart måste ha.
Gör inte som jag och missa den pga gamla fördomar!

6 kommentarer:

  1. ...och nu är jag ju tvungen att spisa denna på jobbet...

    SvaraRadera
  2. Bra platta absolut men föregångaren "Chemical Wedding" håller jag som Bruce höjdpunkt vad gäller hans solokarriär.

    SvaraRadera
  3. Tyranny of Souls är guld värd, gått varm bra läääänge nu sedan den kom ut :D

    SvaraRadera
  4. Tack för tipset, denna har jag missat helt, har de två första, ska genast kolla upp denna.

    SvaraRadera
  5. Stones - Välkommen hem igen, och...ja, precis. Det är exakt därför detta är Veckans Tips.
    Jag har också de två första och tänker.. nja, ja, jovisst, det är väl rätt bra... men JÄVLAR, vilken skillnad det är på den här plattan och de två första! Jag är MYCKET glad att R2 "lurade" mig att ta den här på allvar... :)

    SvaraRadera
  6. Tack Chief, hittade dock ej denna på Spotify eller något annat lyssningsbart på nätet, men ska dock ut och flaxa lite i morgon i samband med Recordstore day så kanske man hittar denna då.

    SvaraRadera