Metalbloggens samarbetspartner:

söndag 22 augusti 2010

Live!: Slipknot "9.0:Live"


Metalbloggens Live!-serieåtervänder med en skiva som jag, egentligen, inte tycker är så fantastisk men ändå anser bör finnas i varje skivhylla.
Vi pratar förstås om galningarna i Slipknot, och deras dubbelgiv "9.0: Live"!
Personligen har jag en synnerligen kluven inställning till bandet; jag gillar en del av deras material, men för det mesta går storheten i bandet mig faktiskt förbi. Av någon anledning.
Vad jag däremot ser och hör är förstås ett band som fängslar massor av folk, och det med rätta.
Speciellt live.
Då är det en upplevelse som även jag - trots min tvekan - inser är riktigt häftig.
Galenskapen bor på scen, och sprider sig rätt fort till publiken - och när bandet ändå samlar hits som "The Blister Exists", "Duality", "Three Nil", "(SIC)" och "Vermilion" på en och samma gång så är det ju bara att kapitulera.
Snyggt producerat av bandet själva - framförallt trummisen Joey Jordison - så är det här en dubbelplatta som du bör inhandla om du inte redan har den.
Oavsett vad du tycker om de maskerade männen så fångar den nämligen essensen i vad som gör en bra liveplatta - nerv, energi och närvaro. Så pass bra att även Rebellängeln faller till föga!

1 kommentar:

  1. Slipsarna blandar och ger. Ibland svänger det, ibland vill man bara stänga av. 8) Jag skallkolla upp denna skiva. Jag har förvisso deras studioskivor, med en live är alltid en live.

    SvaraRadera