Metalbloggens samarbetspartner:

tisdag 10 januari 2012

Massor av plast på massor av plats. Skivhyllan!

Slusk frågade efter ett inlägg om undertecknads skivsamling.
Inte en fullständig genomgång av alla skivor, utan mer hur den är uppsatt. Den fysiska aspekten. Rent krasst är det inte så där vansinnigt märkvärdigt, faktiskt, men lite bilder och en del fakta kan ni få.
Skivsamlingen i sig är inte så himla stor. Det kanske rör sig om en 1500 plattor eller så. Lite drygt kanske, men under 2 000. De är placerade i IKEA-möbler. Huvudelen ovan (bokstäverna E-Z) i en Billy med extra hyllplan. Det är ingen bra lösning, men den är billig och ryms på plats...
Dessutom har jag (om du kollar noga på bilden ovan) skruvat dit lite extraplats ovanpå. En ganska rackig lösning, men det funkar för tillfället.
Dock ryms inte alla skivor däri.
Det betyder att på andra sidan av datorskåpet så står två stycken Benno-stackar enligt nedan.
A-D.


Egentligen är väl det en bättre lösning, jag skulle kunna tänka mig att byta ut allt mot bara sådana. En vägg med Benno, typ, men fattar ni hur mycket man måste bära och skruva för att det ska bli av?

Precis.

Det lär alltså inte hända. I alla fall inte innan barnen är så stora att de kan avlönas för uppgiften. Och innan det händer är det mer troligt att jag bor i ett annat hus - kanske med utrymme för en platsbyggd lösning...? Det vore ju drömmen. Ett eget rum för pappa och hans musikonani.

Nåväl.

Allt får inte heller plats med Bennolösningen.

Det finns en till hylla, lite snyggare sort. Den har DVD:er (inte så många, kanske ett 20-30-tal) och tre ganska tjocka fodral för de skivor som inte längre har någon plast. Promoskivor och vanliga skivor i en enda röra, vete fan hur många egentligen, men... ett par hundra?

Nå, det blir kort sagt en massa plast på en massa plats.

Och det är ju utmaningen när det tillkommer ett hundratal skivor på ett år. Det sväller, även om dte just nu finns lite luft att stoppa nykomlingarna i.

Sortering gör jag dessutom i bokstavsordning på artist. Inom artist i kronologisk ordning - önskar jag. Kollar man närmare ser man dock snabbt att jag fuskat, det är bara sant i kanske hälften av fallen, i de andra fallen är det "kvar att göra", kan vi kalla det..... hehe...

Tur man inte har vinyler, förresten. De tar ju överjävligt mycket mer plats. Har några få kvar på vinden, de andra gav jag bort till Stones. Han tar ju i alla fall hand om dem!


Skivor. I love them. Så småningom kanske det blir en serie på bloggen med nedslag i bokstäver i skivhyllan, men sånt vet man aldrig!

8 kommentarer:

  1. Shysst, rekommenderar Benno, enkelt att flytta runt om det behövs, sväljer en hel del dessutom. Ja Vinyl tar plats, men och andra sidan mycket roligare än CD :) Önskar oxå att man bodde i ett hus med ett "Musik Rum", kanske någon gång i framtiden.

    SvaraRadera
  2. Nu ser man inte min lösning så värst tydligt i det här inlägget men jag tror du förstår hur jag gjort genom min förklaring nedan:
    http://www.afairjudgement.com/2010/07/01/skonheten-i-ett-bibliotek/

    Jag tycker att Billy-hyllan fungerar ypperligt för förvaring av CD-skivor, men man får modifiera den lite efter egna önskemål.

    Jag har räknat ut hur många hyllplan jag får plats med om varje hylla upptar CD-skivans höjd + 1 cm. För att få plats med ytterligare ett hyllplan valde jag att köpa glashyllplan istället för det vanliga lite tjockare.

    För att en skiva inte skall åka så långt in när man plockar ut dess granne så har jag tagit ett mått på djupet av ett hyllplan och sågat ut träskivor som skall täcka det överblivna utrymmet efter skivans djup + 1 cm.

    Som du ser på bilden av skivhyllorna så har jag även satsat på att ha glasdörrar på hyllorna enbart för att ge det en aningen mer exklusiv känsla. Men det håller säkert dammet på avstånd också. :)

    Om du undrar vad jag gör när jag köper nya skivor så har jag lämnat ca 1dm per hyllrad för nykomlingar. Sorteringen går från #-Ö (men med soundtracks längst bak). Och skivorna som är inplacerad längst ner till höger är sambons skivor, mest olika festskivor som hon satt ihop innan vi träffades. Numera är dessa slängda då hon enbart lyssnar på musik via Spotify.

    Vinylskivorna har jag i en liggande Expedit från Ikea som även är stereobänk för "Den Riktiga Stereon". Har som det ser ut nu fyllt 2½ Expedit-ruta med vinylskivor.

    Vi skulle behöva åtminstone ytterligare en halv Billy till för böcker.

    SvaraRadera
  3. Oj. Jag tackar för ett superbt inlägg som svar på min undran. Skivor SKA sorteras efter artist i bokstavsordning primärt och sekundärt i kronologisk. Allt annat är fel.

    Jarno: Tummen upp för din mastodontkommentar(samt inlägget du länkar till). Du verkar ha tänkt igenom det hela både en och två gånger, särskilt det där med att lämna lite plats på varje hylla. Något som vore helt omöjligt med Benno, denna hylla som kräver så enormt mycket slit om det är möbeln man valt för sitt skivförvarande.
    Har man 500-600skivor och ska stoppa in 20 nya så får då man slita ett tag.

    Själv önskar jag mig Benno-hyllor med Billy-bredd. Det hade varit optimalt. Eller Billy med Benno-djup. Fast det är ju samma sak egentligen.

    SvaraRadera
  4. Slusk -> Vassegod. och du har ju rätt, en Billy i "Benno-djup" vore perfekt!
    Jarno -> Imponerande och kul läsning. Snyggt är det också, det har du ju prick rätt i!
    Stones -> Vi får väl flytta ihop då. Vilket musikrum det skulle ge!! :-)

    SvaraRadera
  5. Man får ju en Billy med Benno-djup om man lägger en trädbit bakom cd-skivorna som jag gjorde. Lite får man jobba om man ska få det exakt som man själv vill. ;)

    SvaraRadera
  6. Ibland känns det skönt att ens skivsamlande har avstannat. :-) Men jag skulle verkligen vilja bo så att jag kunde ha ett musikrum/Bibliotek så att man kunde vältra sig i både Vinyl/CD/Böcker.

    SvaraRadera
  7. Chief -> Ja verkligen!!!

    Jag tror att jag såg något någonstans för en tid sedan angående just detta dilemma med Billy och Benno, då var det någon som hade delat sin billy till två smala billy (Genom en hantverkare/sågverk eller något liknande). Varför jag valde Benno är för att Billy blir för tjock, speciellt när man bor så trångt som jag gör, men det blir precis som Slusk säger, ett dilemma när en ny bunt plattor ska in, dock sker det inte så ofta hos mig eftersom jag håller mig till den riktiga varan.

    SvaraRadera
  8. Kolla gärna min blogg för att se hur mitt dedikerade rum ser ut

    SvaraRadera