Metalbloggens samarbetspartner:

fredag 28 augusti 2009

Recension - Amorphis "Skyforger"





Amorphis är från Finland, och det hörs. Musiken har ett stänk av vemod i sig som på något sätt kan härledas till vårt östra grannland bara genom att lyssna. Dessutom har bandet valt att basera alla sina texter på den finska uråldriga sagan Kalevala, så de drar sig inte heller för att förstärka sina nationella drag.


För min del är det här 3:e släppet jag följer Amorphis, och det är nog också det vassaste. Musiken är melodisk, vemodig, vacker. Låtarna är starka, och produktionen är påkostad med bra ljud.


Eller, rättare sagt, mina tre första exemplar av skivan hade ett masteringfel på spår 6 & 8 där ljudet bara försvann mitt i låtarna, men efter lite mejlkonversation direkt med Nuclear Blast direkt i Tyskland landade snart en ny, hel CD.


Denna skivan har lyckats fånga min uppmärksamhet under en ganska lång tid nu, och jag återvänder till den rätt ofta. Som det ser ut nu är det en av årets höjdpunkter för mig, och gillar du din hårdrock med clean röst, starka melodier och en gnutta vemod så ska du också kolla in det här!


Amorphis plats i cyberrymden är här: http://www.amorphis.net/ och jag kan dessutom rekommendera de två tidgigare plattorna "Silent Waters" och "Eclipse".



Bästa Spår: Svårt... singeln "Silver Bride", eller kanske titelspåret "Skyforger". Kanske någon av skönt svängiga "From the Heaven of my Heart" eller "Sky Is Mine"... det finns helt enkelt många pärlor, och en genomlyssning av plattan flyter fort förbi. Nå.. om jag tvingas välja bara en så tar jag singeln "Silver Bride"!

Betyget är enkelt denna gång. En klockren fyra i min bok!

Amorphis - "Skyforger" - 4*

EDIT - Sen denna recension skrevs har bloggen ändrat uppfattning. Numera ska betyget vara... 5!

4 kommentarer:

  1. Denna har jag tänkt kolla upp under en längre tid så det får väl bli dags nu då!

    SvaraRadera
  2. Mmm. När du ändå är igång kan du ta Ghost Brigade. Det kan nog vara din stil...

    SvaraRadera
  3. Denna satt som en fläskläpp för mig. Underbar platta och en stark 4:a

    SvaraRadera
  4. Härligt att höra. Helt klart är detta en av kandidaterna till Årets platta. Så här långt, konkurrensen blir väl mördande under hösen...

    SvaraRadera