Metalbloggens samarbetspartner:

söndag 5 september 2010

Live!: Paradise Lost "The Anathomy Of Melancholy"


Att den här bloggen gillar Paradise Lost står väl bortom allt tvivel, speciellt efter recensionen av senaste plattan "Faith Divides Us - Death Unites Us".
Att bandet då skulle dyka upp i en serie om liveskivor du måste ha är med andra ord inte oväntat alls - och dessutom helt klart välförtjänt!
"The Anathomy Of Melancholy" är inspelad på klassiska Koko i London 2007, och innefattar därmed i stort sett hela bandets repertoar, en låtskatt som egentligen borde ha gjort de deppiga britterna till superstjärnor på hårdrockshimlen.
För, mina vänner, det här är en setlista som nästan inte går att slå.
På två skivor får vi alla klassiker som "Pity The Sadness", "As I Die", "Once Solemn", "Forever Failure", "Embers Fire", "Gothic", "Say Just Words", "True Belief", "The Last Time", "No Celebration", "One Second"... ja, ni märker ju.
Man kan rabbla hur länge som helst, i stort sett.
Det som gör det hela extra bra är faktiskt produktionen och bandets lite melankoliska och självironiska inställning till sig själva. Oftast är bandet live numera vansinnigt tajta, men tyvärr en aning tråkiga - men här är t o m mellansnacket rätt kul och de driver lite med sig själva.
Dessutom finns en ständigt närvarande tyngd som ger perfekt grund för gitarristen Greg Mackintosh underbara melodislingor.
Personligen saknar jag egentligen bara en sak, låten "Shadowkings" från bandets glansdagar på albumet "Draconian Times", men det är ju som att klaga för att man har för mycket tusenlappar för plånboken. Överflödets förbannelse...!

2 kommentarer:

  1. Tack för ett riktigt bra tips. Har aldrig blivit av att jag lyssnat på PL. Men efter att ha lyssnat på denna liveskivan på spotify så är jag fast. När jag lyssnat sönder Faith Divides Us-skivan, vad är det då jag ska ge mig på härnäst i diskografin?

    SvaraRadera
  2. Vassegod, kul att det ledde någonvart. Bandets finaste stund är - i mina öron - tveklöst "Draconian Times". Grymt bra skiva, rent av, men lite äldre. Vill du ha modern produktion så är både "In Reqiuem" och "Paradise Lost" som föregick Faith Divides... bra.
    Kör Spotify så märker du nog rätt snabbt! :)

    SvaraRadera