Metalbloggens samarbetspartner:

måndag 11 april 2011

NP: Primordial "Redemption At The Puritans Hand"

I fredags frågade Metallbibliotekarien om någon av Werock-skribenterna var sugen på att recensera Primordials nya platta. Är jorden rund? Spelar Björklöven i division ett? Givetvis vill man det. Jag högg så fort att Stålmannen hade blivit avundsjuk. Det innebar också att jag sen la ut en ny status på Facebook på fredagseftermiddagen. Att jag skulle premiärlyssna skivan, och hade höga förväntningar. Det ramlade verkligen in många diskreta förfrågningar om resultatet sen, de flesta på sms.... ...så, varför inte ge några korta ord om skivan då, även här? Utan att avslöja i stort sett någon om recensionen som komma skall? "Redemption At The Puritans Hand" är ganska prick en timme lång. Alla 8 spår klockar in mellan dryga 6 minuter och strax under 10 minuter, och skivan ska få sjunka in rejält innan jag sätter något betyg. Förra given "To The Nameless Dead" har varit Veckans Tips på den här bloggen, och produktionen på den nya skivan är ungefär likvärdig. Låtarna kanske har tagit ett steg från black metal dock, och mer in i det episka och lite keltiska soundet. De får lätt blodet att koka och i alla fall mig att vilja gå med i någon form av motståndsrörelse! Skivan är, spontant, riktigt bra. Låttitlar som "Laid With The Wolf", "No Grave Deep Enough" och "Bloodied Yet Unbowed" ramar in vad detta handlar om. Mer än så får du inte veta just nu. Resten sparar vi till den kommande recensionen. Vill du däremot läsa mer om sångaren AA Nemhteanga och hans band så kanske en recension med sidoprojektet Blood Revolt kan vara något?

4 kommentarer: