Metalbloggens samarbetspartner:

måndag 9 december 2013

Bildspecial: Amorphis, Klubben 2013-12-08

Rebellängel hamnade på spelning igår. Finska Amorphis på KLubbem, ett gig jag ville se men hade strukit för att det helt enkelt inte gick att få ihop.
Plötsligt händer det.
Allt faller på plats.
Barnen somnar, frugan vill sova, grannen ska dit och har plats i bilen och Stones jobbar och kan sätta mitt namn i dörren (tack till er alla). Hux flux är man där...
...och det var ju en jävla tur.
Det här giget är ett av de bättre jag sett på längre, och även om det var relativt skralt med publik (kanske var de flesta på Ghost samma kväll?) så körde bandet järnet. Turnéavslutning på Europavändan, och som vanligt kanonljud och bra ordnat på Klubben.
Frontmannen Tomi Joutsen imponerar så hårt att man nästan blir vimmelkantig.
Han har en riktig rockstjärnekarisma, såväl vad gäller utseende som aura, och herrejävlar vilken pipa kar'ln har. Att sätta all growl och all sen sång medan han växlar obekymrat mellan kanske går att fixa på skiva, men han var helt fläckfri även live.
I sanning imponerande! 
Braq låtmaterial, bra mix av gammalt och nytt, och det är väl bara att konstatera att jag missat att kolla nya "Circle". Det är en sån där platta som jag hela året tänkt mig att kolla in - men liksom aldrig kommit mig för att göra.
Märkligt, speciellt som jag ju verkligen gillar bandet..?

Nu.
Hur som helst.
En riktigt jäkla bra spelning av Amorphis, och man får hoppas att de kommer tillbaka snart till en större publik. Här har ni lite bilder så länge... (ja, det sista är Esa Holopainens plektrum som jag fick i skallen när han slängde ut det)!
 
 
 
 
 
 
 

3 kommentarer:

  1. Svar
    1. ...kommer nog. Min tfn var galen den kvällen, så jag väntar på bilder från sällskapet jag var där med.
      Dessutom är dagarna helt fullspäckade med "riktigt jobb", men visst.
      Det kommer...

      Radera
  2. Bra gig, kul avslutning på turnen. Extra roligt att ha fick in en full träff på dig :)

    SvaraRadera