Metalbloggens samarbetspartner:

fredag 21 februari 2014

Veckans Tips: Deus Otiosus "Godless"

Danska Deus Otiosus hamnade under luppen när Jarno på A Fair Judgement tipsade om det, och sedan även Christofer bifallit i sin hyllning. Min provlyssning sträckte sig till ett halvt varv på Spotify på kissig volym, med datorns små högtalare på kontoret innan jag insåg att detta bara är att handla in.
Musiken är egentligen något snällare än omslaget ger sken av, vill jag påstå, men det är ju inte barnprogram vi pratar om för det.
Det är rakt-på-sak döds med smuts under naglarna och en läckert jordig produktion.
"Godless" är Deus Otiosus (som är latin och betyder en lat eller overksam gud) andra fullängdare, och det som gör att jag ruvat på denna platta hela året (nästan, texten du läser nu skrevs egentligen i månadsskiftet april/maj) och funderat på att ha med bandet på Hårdrockskväll 2014 är enkel: låtarna.
De är smittsamt bra.
Inledande "Snakes Of The Low" är fin, men de två riktiga höjdpunkterna - och de som jag har i åtanke för just den där kvällen - återfinns på andra halvan. Blytunga "Surrounded By The Dead" samt högernäven "Cast From Heaven". Framförallt "Cast From Heaven", som har ett riff och en refräng som är ruggigt svår att värja sig mot. Avslutningen "Death Dance" faller också väl ut, liksom i stort sett hela skivan. 
Det är jämnt, det är svänger, och et är kanske bara i "Pest Grave" som jag tycker att refrängen kanske är väl enahanda och banal.

Bandet då.
Man levererar, helt enkelt. Peter och Henrik Engkjær hanterar gitarrspelet, trmmor bankas av Jesper Olsen och bas av Jesper Holst. Growlen som Anders Bo Rasmussen lägger är dessutom riktigt grov och dov, så bara några minuter in på skivan har man skruvat ned sinnesstämningen precis som sig bör med döds som har anti-religiösa förtecken.
På det hela taget - Deus Otiosus är en riktigt bra bekantskap, och jag kan i skrivande stund se mig själv springa otaliga kilometer i träningsspåret med detta som sällskap i hörlurarna!

Spotify här. Öppna, vrid upp volym, njut!

3 kommentarer:

  1. Bra skiva det där. Tror att danskarna är på gång med en ny skiva om jag inte missminner mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kommer vad jag har förstått en skiva under sommaren.

      Radera
  2. Christofer & Jarno: Ja. Bandet hittade detta inlägg själva och skickade info. Skivan kommer att heta "Rise" och kommer till sommaren. Första spåret hittar ni här: http://www.youtube.com/watch?v=j0ZKB-loidU

    Cover och full lista på spår här: www.deus-otiosus.com

    SvaraRadera