Metalbloggens samarbetspartner:

lördag 7 april 2012

...come to the dark side...

Snubben här ovanför heter Darth. Darth Vader, tydligen. Jag har aldrig brytt mig nämnvärt om Stjärnornas Krig, men till och med jag fattar att det är logiskt att ha en bild på honom om man döper ett blogginlägg till "...come to the dark side..."
Undrar man hur han ser ut under masken så tror jag att det är såhär.

Eller, nej. Det här är Cronos. Från Venom. Det är nog inte han som är Darth V.

Men det spelar kanske mindre roll, för jag tycker det hade varit kul.

Dagens inlägg handlar lite om det där med att "lära sig" gilla extrem musik i allmänhet, och black metal i synnerhet. Gårdagens Veckans Tips var som bekant Dissection, och deras avskedsplatta "Reinchaos", en skiva som verkligen kan lura in vilken rocker som helst på de mörkare stigarna.

Och det där fick mig att fundera lite.

Och sätta ihop en spellista med black metal som skulle kunna lura fler.

Du ska få den i detta inlägg.

Men bara för att det är lördag och påsk så ska du få lite annan bonus också. Ett bonuscitat som handlar om just han på bilden ovan.

Nej, inte Darth. Cronos!

"När vi träffade Cronos insåg vi att vi var tvungna att ha med honom i bandet.

Han jobbade i en studio och vi hade inga pengar att spela in plattan för".

Abaddon, Venom


Precis det där tycker jag är ganska viktigt att ha i baktanke när man närmar sig extremmetal och inte är van.
Humor.
För det är helt livsviktigt. Alla fattar att man inte går från att lyssna på Darin till Behemoth med en gång. Det kräver tillvänjning och träning för att man ska kunna förstå och uppskatta detaljerna och angreppssättet i den extremare musikkonsten. Jag har själv skrivit en krönika om min jävulska plan för mina egna barn (en krönika som det faktiskt finns folk som tagit på 100% allvar, och velat starta en diskussion med mig om det här med att som förälder tvinga barnen till saker... alltså, allvarligt talat...visst skulle jag önska att barnen blir rockers - men inte fan är jag 100% dödsallvarlig. Det fattar man väl?), och bland det viktigaste då är att ha lite distans och humor.
Lyssnar man på dödsmetall så är det bra att fatta det där med att även om texterna handlar om att gräva upp en grav och kalasa på liket så är det liksom inte på riktigt.
Istället är man kanske ute efter att få sitta på ett ställe med atmosfär och dricka folköl.
Det finns nästan bara ett undantag.
Det är när black metal blir på riktigt.
När den där gränsen mellan musik och svartmässa blir så tunn att den i stort sett suddas ut, och bandet ifråga är helt allvarliga.
Det kanske inte är där man börjar sin resa som black metal-nybörjare.

Därför.
Idag får du "Metalyze Come To The Dark Side Extravaganza" på Spotify. Den börjar visserligen med Dissection som menade allvar - men ändå är den perfekta starten eftersom det är så lockande musikaliskt. Sen blir det mer eller mindre snälla akter.








Du hittar lite text om plattorna ovan om du klickar på bilderna. Det är Keep Of Kalessin som varit med i norska Melodifestivalen, Khold som besjunger döden och Dimmu Borgirs senaste alster som mer kan kallas white metal, nästan. Dessutom Satyricon och Abigail Williams innan vi avslutar med att faktiskt mena allvar... Watain och den mäktiga "Waters Of Ain".


Du fattar va?

"Metalyze Come To The Dark Side Extravaganza", för dig som antingen är sugen på lite lättlyssnad lockande black metal. Eller bara bra musik denna påskafton!

8 kommentarer:

  1. hur kan du strunta i dem största namnen i black metal och ta skit som dimmu borgir ???burzum.bathory.darkthrone.mayhems första.

    SvaraRadera
  2. Freddy, läste du inte inlägget? "Alla fattar att man inte går från att lyssna på Darin till Behemoth med en gång."
    Det går ju ut på att "lura" in vanliga Svenssons till mörkret.

    SvaraRadera
  3. men det är ju bättre att lyssna på det riktiga black metal än det fjolliga överproducerade skiten

    SvaraRadera
  4. Anonym -> På pricken. Tanken var ju här att hitta lättillgänglig black metal som möjligt. Inte då "true" dom möjligt. Vilket som är bäst låter jag vara osagt..

    Freddy -> Bättre och bättre...bara man lyssnar på bra musik så är väl det fine?

    SvaraRadera
  5. Reinkaos heter den, inte Reinchaos. :)

    Jag kommer ihåg när en klasskamrat på gymnasiet spelade upp "De Mysteriis De Sathanas" första gången. Jag gillade det inte. ;)

    SvaraRadera
  6. Jarno -> Vad skulle jag göra utan dig? Full koll på allt, som vanligt! :-) Glad Påsk på dig!

    SvaraRadera
  7. Vet en som i alla fall gick från att aldrig hört något "brutalare" än skatepunk till att älska Dissections andra platta, från första lyssningen. Så den kan nog också vara en bra inkörsport. Men han gillade ju i alla fall redan snabb musik då:)

    SvaraRadera
  8. Johnny -> Yes, det är också en bra inkörsport (och kanske framförallt en ruggigt bra platta...). Trixet tror jag är att få folk att lyssna det där andra varvet om man inte är van med extrem metal!

    SvaraRadera