Metalbloggens samarbetspartner:

lördag 24 augusti 2013

Pearl Jam "Mind Your Manners" - och Watain intar tronen!

Det här inlägget handlar om två fullkomligt olika, men ändock likvärdiga, skivor.
Vi pratar om sprillans nya Watain "The Wild Hunt" och kommande Pearl Jam "Lightning Bolt". Olikheten är relativt enkel att hitta - där den ena fokuserar på det mörkaste vi kan hitta så har den andra mänskligheten i fokus. Svenskarna har sedan starten utforskat det som finns bortom mänsklighetens gränser, medan jäkarna hela tiden var tydliga med sina betraktelser i en konkret form för människan i den lilla verkligheten.

Båda har banden har dock Besatt eder ängel, i Watains fall är det "Sworn To The Dark" från 2007, och i Pearl Jams fall väljer jag att dröja med svaret - helt enkelt för att det finns med i höstsäsongen av Besatt (och den som väntar på något gott... och därmed blir likheten helt enkelt att de är båda humörhöjare för min del!

Med det sagt, några noteringaroch tankar.
Watain intar toppen av skivförsäljningslistan i Sverige samt fyller DN's kulturdel med "The Wild Hunt".
Det är, förstås, anmärkningsvärt, och kanske det konstigaste av allt är att jag inte skaffat plattan själv än. Väntar lite på att Record Heaven ska få in den i lager eftersom deras service är outstanding, men jag vet inte hur länge till jag orkar vänta...

Annars är premiären av nya Pearl Jam en riktig lördagsnyhet. Den heter "Minid Your Own Manners", innefattar bland annat hur sångaren Eddie Vedder oss en värdefull lektion i hur man uppför sig och framförallt att man inte ska reta upp en människa med pistol.åste jag säga...?


Låten i sig är dock inte speciellt märkvärdig, men...


...rätt okej, tycker jag, men som vanligt med just Pearl Jam beror det mycket på hur resten av skivan lirar ihop med denna första singel...

För övrigt - den här lördagen blir väldigt lugn.Ska ätas sådana här idag!
 Brukar vara sådär lagom förtjust, men det få väl gå. Även om jag missar bland annat Jorn på Haninge Rock Fest ikväll...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar