Metalbloggens samarbetspartner:

torsdag 28 oktober 2010

3 Röster om Ozzy Osbourne

Ozzy Osbourne är förstås legendarisk. Vad man dessutom måste ge karl'n är att han är tjurig dessutom. I ett läge där de flesta andra skulle dragit ner på tempot till ett minimum och bara fisit sin väg mot pensionen så ger Ozzy sin parhäst Zakk Wylde sparken, plockar in en ny gitarrist och hamrar ut en ny skiva som han sen släpar sig runt jorden med. Strongt, faktiskt.
Jag recenserade skivan för Werock, och hamnade då på betyg 6, vilket kanske får motsvara en svag 3:a med den här bloggens betygssystem - och nu är det dags att kolla in vad panelen säger om den saken. Som vanligt innehåller panelen allehanda stjärnor, och denna gång får vi 2 debutanter: Grimgoth och Thetania!

Thetania: Har hört bits and pieces av Ozzy´s nya album Scream förut, så det var ganska roligt att lyssna igenom hela. Det som var utstickande på detta album var gitarristen Kostas (Gus G) Karamitroudis briljanta spel med sin gitarr.
Det är inte Zakk Wylde (som jag gillar skarpt) men det är Gus och han gör detta album till musik som jag känner igen hos få utvalda underbara gitarrister men Gus har allt.

Ozzy´s röst är förvånande bra. Plattan har flera "hooking" låtar speciellt Soul Sucker den är grymm. Tyckte mig höra en liten touch of sleeze på det andra spåret, sen började Gus ett solo som suddade ut den touchen (som tur var)

I helhet är den skitbra även om jag inte gillar Ozzy´s lugna låtar så har jag överseende med det, för resten höll måttet.

Jag ger den 4 strutsar av 5 möjliga


Betyg: 4/5

R2: Ny gitarrist med Tyresö-anknytningar (avlägsna, men ändå :)) kan ju bli spännande. Och jag är nöjd. Man förväntar sig inget av hur det lät på 80-talet. Ozzy är något annat nu, men jag gillar det. Många bra låtar med sköna sångmelodier, bra refränger och härligt gitarrspel. Bra ljud också.

Betyg: 3/5

Grimgoth: Det första man lägger märke till tycker jag är att gitarrerna inte låter som dom brukar, det kan bero på att det nu är Gus G som står bakom dom/den. Inte för det är dåligt så sätt men det märks att dom tappat den genialiska Zykk Wilde.
Sen kan man väl tycka till om Ozzy´s sång lite då och då men han är ju gammal nu och detta är trotts allt hans 10:e studio album.

Låtarna är lite pendlande från högt till lågt och "Let Me Hear You Scream" är väl den starkaste skulle jag tro, kanske för den är den man hört mest och premotas mest, vad vet jag?
Videon till "Life Won't Wait" ligger ju bland annat hans son Jack bakom, vilket jag tycker är extra skoj, sen så är det inte så mycket oväntat i den och Ozzy kör med sina väl inövade "moves" precis som han gör live, men ännu en gång får vi påminna oss om att han börjar bli gammal.

Sen att skivan i sig har sålt i ca 500,000 exemplar är imponerande i dagens läge tycker jag, detta visar också på hans fortsatta populäritet. Även när han åker på turne är han ett dragplåster konstigt vore det väl annars, eller?

Sen kan man ju så klart kanske diskutera omslaget till skivan kontra titeln "Scream", varför står han där med en fana och pekar?
Förväntade mig att han skulle skrika, men det kanske han kände var för uppenbart eller?

Sammanfattningsviss är det väl inget dåligt album det här, inte så jätte bra heller men man får det man behöver ändå, och det är bara inse att han troligen aldrig kommer släppa ett liknande album som "The Ultimate Sin" som även är en personlig favorit hos mig.

Betyg: 3/5

Jaha, i snitt strax över 3 alltså, 3,33. I ärlighetens namn så har jag satt dit betyget på Grimgoths text utifrån hans beskrivning, men jag hoppas att jag träffat rätt.. Oavsett så kan man säga att det råder ganska god samstämmighet bland panelen. Bra, inte bäst, och respekt för den gamle.
Hepp!

2 kommentarer:

  1. Jo jag såg nu att jag glömde betyget, och det du satte vart bra.

    Kändes också som jag dissa skivan lite mer än dom andra men jag kan ha fel, det var alla bra beskrivningar och väldigt kul att se samt läsa så klart.

    Bra jobbat till alla inblandade (inkl. dig).

    Tack igen för man fick vara med!!

    SvaraRadera
  2. Pallar inte att Zakk är borta...

    SvaraRadera