Metalbloggens samarbetspartner:

fredag 21 juni 2013

Veckans Tips: Nile "Annihilation Of The Wicked"

Sista Veckans Tips inför sommaruppehållet är en passande stekhet sak som doftar av ökensand och mumier. Det är en platta som är långt ifrån okänd för de flesta av er läsare, och som innehåller teknisk musikalitet som kan få de flesta hobbymusiker att lägga ner instrumenten och söka sig andra sysslor.
Ja, vi pratar om Nile och "Annihilation Of The Wicked", bandets fjärde fullängdsplatta.
När jag lägger den i bilens CD-spelare så säger displayen komiskt nog att detta är Nile med skivan Jamv2.0, och det tycker jag är extra roligt med tanke på hur sinnessjukt tajt jänkarnas tekniska dödsmetall är. Version 2.0 av att jamma?
Visst! 
Hela plattan har samma tema som vanligt, i stort sett. Det är forntida Egypten som står i centrum för lyriken, och man får en mycket genomarbetad produkt på det hela taget. Bookleten bjuder på förklaringar till varenda spår, som komplement till texterna. Omslaget är riktigt läckert och bandet - Karl Sanders och Dallas Toler-Wade hanterar gitarr och sång, George Kollias spelar trummor så det glöder och Jon Vescano tar hand om bas och sång - levererar på högsta möjliga nivå.
Det som ändå gör att jag vill lyfta fram denna platta är låtarna, och då framförallt avslutningen på skivan. Från spår 7 får man nämligen "Lashed To The Slave Stick", korta instrumentala stämningsspåret "Spawn Of Yamenti" och sen mastodonterna "Annihilation Of THe Wicked" samt Von Unaussprechlichen Kulten" - 2 stycken tiominuterskolosser som ger mig rysningar av välbehag varenda gång de spelas.

Det var Per som introducerade denna giv från 2004, och det är jag redigt glad över.
Resterande del av skivan är också bra, men det är just slutet som får mig att jubla. Så ska en slipsten dras, och jag tycker att det därför är ett värdigt slut på vårsäsongen av Veckans Tips också. Mot sommaren med dubbeltramp och Nile

2 kommentarer:

  1. Grymt sista tips för säsongen. Annihilation of the Wicked är det bästa Nile har gjort, vilket säger en del eftersom alla deras skivor är mer eller mindre fantastiska.

    SvaraRadera
  2. Glad midsommar !

    Sportfotograf
    http://www.sportfoton.se

    SvaraRadera