Vänner – vi har kommit till den sista skivan i serien
Besatt. Nä, inte totalt sett, utan för våren. Och som sista skiva och nedslag i
verkligheten ska vi välja den första skivan som besatt undertecknad under den
tiden som Metalbloggen funnits. Visst har det funnits fler, men jag väljer att
plocka just den här helt enkelt därför att King Diamond egentligen är en ny
kärlek... och ändå inte.
En gång i tiden hörde jag kungen för första gången. Jag kan
inte ens minnas när det var, eller var, men i något sammanhang spelades någon
av skivorna (säkert med Mercyful Fate, kan jag tänka).
Jag fastnade då inte för
hans rätt speciella sångstil, och ratade under många år hela paketet. Sen var
det någon som satte ”Abigail” i öronen på mig, tillsammans med texterna. Jag tror
att jag lånade plattan från min morbror, men även här ska jag erkänna att
minnet sviker mig en aning. Resultatet svek dock inte, och jag blev helt såld
på plattan. Det riktigt konstiga i samband med det är egentligen att jag inte
fortsatte min utforskning av King Diamond, utan stannade där. Det är inte likt
mig, men kanske kan det bero på någon form av avsaknad av pengar eller input
från annan stans? Gissningsvis var detta den enda skivan jag kunde låna kanske,
men oavsett anledning så hade jag under många herrans år en riktigt konstig
inställning till herr diamant. ”nja, jag gillar inte riktigt hans sång förutom
på Abigail som är en suverän platta”.
Som om han skulle sjunga annorlunda på den än på någon
annan.
Mitt nästa försök blev med ”Them”, men den fastnade jag inte
alls för, och kanske var det en bidragande orsak till mitt stopp i
diskografigrävandet. Till dess att liveskivan ”Deadly Lullabyes” hamnade i min
väg.
Med sitt polerade ljud så kan den väl betraktas mer som en samling än som
en regelrätt livegiv, och den gjorde mig framförallt sällskap under många
svarta nätter med familjen snarkade, framförallt på semester i Spanien. Det
kunde med lätthet varit den skivan som klistrats fast i detta inlägg, men
istället ledde den mig vidare till ämnet för dagen.
”The Puppet Master”, här
avbildad i sin deluxemodell med digipack och extra DVD-platta.
Det var låtarna
”The Puppet Master” och ”Blood To Walk” som var mest skyldiga, två fantastiska
spår som satte ett starkt avtryck från den där liveskivan, men hela skivan är
verkligen riktigt bra – och ett alldeles utmärkt exempel på när produkten som
helhet lyfter alltihop. Om man ”bara” lyssnade på musiken så var det nog bra,
men att samtidigt kunna följa med i illustrationer och lyrik via det lyxiga
medföljande häftet gör verkligen att historien får mer tyngd i sig. Den där
skivan blev därför en sån som jag släpade runt på. I bilen, i väskan fram och
tillbaka till jobbet, i en ständig resa mellan skivhyllan på övervåningen och
stereon på undervåningen hemmavid. Jag fick ett nästan febrigt behov av att
ständigt ha möjligheten att kolla upp något, och utvecklade under ett par
veckor inte bara kärlek till skivan (och, ska sägas, till King Diamond, för i
och med denna tid så var det som om jag knäckte koden till hur man ska lyssna
på karl’n), utan även en ganska besatthet som nog gränsar till vad som är sunt.
Jag kunde liksom inte slå av mitt i en låt, utan fann mig sittandes på
parkeringar lite här och var runt om i Stockholms affärsvärld, med bilen
avslagen men utan att stiga ur. Jag var tvungen att höra klart på den låt som
råkade spelas vid tillfället, helt enkelt. Kapitlet i sagan var tvungen att ta
slut.
I samband med detta så var också ett långt kapitel i mitt
affärsmässiga liv på väg att ta slut. Som vanligt är det svårt att säga exakt
hur och när det startade, men under dessa intensiva veckor under hösten 2011 så
föll det på plats för min del. Det var dags för uppbrott, och det ur ett yrkesmässigt perspektiv.
Det blev totalt nästan 12 år på det IT företag som låtit mig
växa från Account Manager till Key Account Manager, vidare till Sales Manager
under rätt många år, för att till sist prova på att vara Product Manager samt
Business Manager. Jag vantriuvdes i stort sett aldrig, men flamman falnade till
att pyra lite grann, och pyrandet blev till glöd – som till sist var slut även
den. Under sådana premisser presterar inte jag, speciellt inte som det
roligaste som finns är kontakten med kund.. och jag är usel på att fejka. Finns
inte hjärtat med så blir dte inte riktigt bra. Det funkar, men det blir inte
riktigt bra. I slutänden visade det sig att jag höll arbetet under armarna
medan jag hade ett öppet sinne, och hamnade som av en slump vidare i min
karriär. Gick inte från, utan till något som lockade.
Den där hösten då, när jag bestämde mig.
Den perioden hade
jag en chef som jag helt enkelt inte kunde med.
Visst har jag haft allehanda
chefer, och givetvis en del dispyter med dem också, men aldrig på det här
sättet. Möjligtvis var det en anledning till att jag någonstans, djupt nere och
undangömt, beslutade mig för att lyssna på andra erbjudanden, och möjligtvis är
det en av anledningarna till att jag stoppade näsan så djupt i den här skivan.
Jag vet inte.
Det jag däremot vet är att det känns lite tveeggat varje
gång jag håller i just den här skivan. Det ger glada vibbar eftersom jag fann
kungen, men dåliga vibbar eftersom en del av de minnen som är kopplade till den
är så pass unkna.
På sätt och vis kanske det passar.
Tveeggade känslor, menar
jag.
Detta är nämligen den sista skivan i serien Besatt som kommer att
skärskådas innan sommaren.
Jag tror att serien återkommer till hösten – precis
på samma sätt som Veckans Tips, och fordom serierna om Live!- och Remasters har
gjort efter sina sommaruppehåll – men jag är inte helt säker. Det bygger på att
jag hinner skriva, planera och planera lite under sommaren.
Tveeggat, alltså,
för samtidigt som det är uppehåll så är detta en kul serie att skriva. Kul, och
lite tuff ibland. Utlämnande.
Nå. Sist men verkligen inte minst: King Diamond ”The Puppet
Master”. En bra skiva att bli besatt av!
Fantastisk platta. Jag brukar jämt få skit för att jag gillar den, då den är "ny" och inte tillräckligt old school. Skönt att inte vara ensam.
SvaraRaderaEmelie -> Du har rätt. De som ger dig skit har fel - och gissningsvis har de inte ens hört skivan innan de dissar den!
SvaraRaderaFantastisk serie detta (besattserien), och ett lika fantastiskt avslut, lova att återkomma...!?
SvaraRaderaKungen från Danmark är min sanna husgud, och har så varit sen han gick solo med "Fatal portrait". Måste hålla med om att detta är ännu en i raden av riktigt bra skivor av herr Diamond.
Vi hörs i höst...eller hur?
Anonym -> Kul att du gillar Besatt-serien så pass.
SvaraRaderaJag tror det blir en fortsättning, men...som sagt...jag vågar inte lova. Häng med så får vi se