Metalbloggens samarbetspartner:

söndag 6 februari 2011

Live!: Motörhead "Everything Louder Than Everyone Else"


"Guten Abend. How are you doing Hamburg?
We are Motorhead. We're gonna kick your ass."
Så inleds dubbelliven "Everything Louder than Everyone Else" som fästs i den tyska staden 1998, och sen händer precis det som Lemmy utlovar. Motörhead sparkar stjärt!
Bandet som vid detta tillfälle består av just Lemmy, en av mina favoriter på trumpallen Mikkey Dee samt Phil Campbell på gitarr är oftast inte ett av de bandet jag pockar fram när jag vill lyssna på musik. Jag har ett par plattor i skivhyllan, men jag har ändå respekt för vad de åstadkommit under alla dessa år - och jag kan inte komma på många bättre sätt att låta det komma fram än just via en liveskiva.
Och i detta fall så är det riktigt bra, och är det någon skiva jag spelar med bandet så tycks det bli denna. Lemmy bjuder plattan igenom på lysande mellansnack (bland annat när han berättar de spelar in, och att det vore bra om de kunde låta mycket så att bandet inte verkar impopulära), men framförallt är det låtmaterialet som är grejen.
Att höra gänget framföra klassiker som "Iron Fist", "Stay Clean" (lyssna på svänget i inledningen, sådär drar man en rock'n'roll-slipsten!), "Metropolis", "I'm So bad Baby I Don't Care", "No Class", "Orgasmatron", "Going To Brazil", "Killed by Death", "Bomber" och allsångsfavoriten "Ace Of Spades" live är helt enkelt något man inte får missa, och produktionen gör den här skivan rättvisa, vill jag säga.
Det är högt, lagom rått, men ändå bra. En bra livekänsla.
Det är, helt enkelt, en liveskiva du bör ha i din hylla!

1 kommentar:

  1. Motörhead är sköna, faktiskt ett band som halkar på skivtallriken rätt ofta hos mig.

    SvaraRadera