Metalbloggens samarbetspartner:

tisdag 22 februari 2011

Mer om semifinal 1 - Tony Iommi vs Dave Mustaine

Okej, det är dags att kolla lite närmare på den första semifinalen i kampen om vem som ska röstas fram till Världens Bästa Hårdrocksgitarrist.
I båda ringhörnorna har vi rutinerade herrar.

Tony Iommi är förstås mest känd för att ha bildat Black Sabbath, och står som avsändare på sinnessjukt många klassiska låtar. Han spelar med plastförlängningar på fingrarna efter en olycka i tonåren, något som enligt sägnen har inneburit att han var tvungen att stämma ner strängarna en aning för att kunna spela, men... nja... jag vet inte det jag. Enligt Ozzys självbiografi var det snarare så att bandet hörde Led Zeppelin, och sen bestämde sig för att vara ÄNNU tyngre!
Nå, utan tvekan har Iommi förtjänat sin plats i semifinalerna, och för egen del så finns det ingen gitarrist som bättre klarar att skapa och spela ett riff. Om detta är vad som avgör vem som är bäst - då ligger Tony Iommi bra till!




Motståndaren Dave Mustaine är mer eller mindre Megadeth på egen hand, tycker jag. Han är en gitarrist mer än vad han är en sångare, och det är som gitarrist han egentligen har gjort sig ett namn. Hans sätt att spela känns både drivet och tekniskt, och även han är en habil låtmakare (minst sagt!), som framförallt är en bra thrashmetal-gitarrist.
Jag gillar Mustaine, och jag gillar framförallt Mustaine i tisderan runt Rust In Peace. "Hangar 18", framförd i orange stickad tröja är finfin gitarrporr, men till det ska man addera det faktum att kar'ln verkar ha gått in i andra (eller tredje) andningen numera, och har träffat en fin formtopp med senaste plattorna!

2 kommentarer:

  1. Personligen tycker jag att Tony ligger bäst till här..

    SvaraRadera
  2. Tony kommer troligtvis att ro hem en seger i semin. Han får min röst i allafall.

    SvaraRadera