Metalbloggens samarbetspartner:

tisdag 22 februari 2011

Mer om Semifinal 2 - Zakk Wylde vs Yngwie

Tidigare idag var det första paret ut som fick en närmare presentation, och vad passar då bättre att viga kvällen åt än en likadan titt på sista paret ut, dvs den andra semifinalen i omröstningen om vem som egentligen är Världens Bästa Hårdrocksgitarrist?
Nä, just det.
Inte mycket.
Och just denna semifinal tror jag kommer att bli vansinnigt jämn.


På ena sidan ställer vi karaktären Zakk Wylde, mannen som slog igenom som Ozzy Osbournes unge gitarrist och den som skulle fylla Jake E Lee's skor en gång i tiden. På den andra sidan återfinns en viss herr Malmsteen, svensken som flyttat på andra sidan pölen för att skapa sig ett legendariskt namn bland gitarrister.
Två helt olika spelstilar, faktiskt.


Zakk klarar i mina ögon att spela det mesta, han känns väldigt allround och kan lika väl uttrycka känslor via lite långsammare stycken (lyssna på "In This River", t ex) som att han kan piska upp ett jäkla sväng. Att Zakk också behärskar både låtskrivande, klassiska hårdrocksriff, sologitarr och att dessutom sjunga samtidigt som han spelar är också ställt bortom allt tvivel efter alla år som Ozzys högra hand likväl som i egna bandet Black Label Society.
För egen del är han också en av mina idoler, och genom sin unika förmåga att spela med övertoner, och man kan nästan genast att det är just Zakk som spelar. Tillfället att intervjua honom förra året är ett av de där stora ögonblicken, och för min del kan han mycket väl vinna hela den här omröstningen!





När det gäller Yngwie så är det helt klart en mer skolad och klassisk gitarrist vi pratar om. visst kan han spela allt, men de flesta tänker nog på samma ord som jag när de hör hans namn - nämligen virtuos. För så är det ju. Visst kan han skriva låtar (ja, jag har ju för fasen utnämnt "Oddyssey" till ett av de bästa svenska alstren någonsin!), men det är ändå just gitarrvirtuosen som är mest framträdande. Han tog på något sätt gitarrspelandet till en ny nivå - i alla fall för oss kids i Sverige - när han släppte sin första soloplatta och alla ville lära sig det där introt till "Evil Eye", har jag för mig.
Yngwie kan också mycket väl vara den som vinner alltihop för min del.
Ska man "bara" gå på rent tekniska kunskaper om vad man kan göra med en träplanka och sex strängar så är han antagligen solklar vinnare, till och med.




Som sagt. Det blir jämnt. Riktigt jämnt...

8 kommentarer:

  1. Zakk slår Yngwie på allt utom virtuositeten som för mig är totalt ointressant.
    Lyssnar hellre på dragspelsmusik än hans jävla gnölande:)

    SvaraRadera
  2. Hehe... jo, jag vet ju din ståndpunkt om Yngwie. Känns faktiskt lite bra att även du har fel ibland, är min kommentar om det... ;-)

    SvaraRadera
  3. Zakk skulle inte kunna skilja på en gitarr och en gran om han skulle ställas bredvid Yngwie.

    Yngwie är känsla personifierad. Bara dårar anser att han är teknisk, endast. DÅ lyssnar man inte på musiken, man lyssnar bara på Curt Cobains åsikter.

    Jag tror att den som har mer kontroll över sitt instrument kan utrycka mer med det. Men det... det är ju bara logiskt. Musik är aldrig logisk. OM man lyssnar på de som inte gillar duktiga musiker.

    Nej. Jag har tappat allt förtroende för människan. Allt.

    Jag har till och med börjat hejja på Saik.

    Nästan. 8)

    SvaraRadera
  4. Jag gillar vissa saker Zakk gör men jag håller Randy Roads och speciellt Jake E Lee högre som gitarrister och låtskrivare när det gäller OzzY. Yngwie Malmsteen har en egen spelstil som många kopierade när han kom t.e.x. Tony Macalpine, Vinnie Moore, Mike Romeo Symphony X m.m. som sagt bara lyssna på Yngwie första soloalbum och Marching Out för att inse att han är gitarr guden nr 1#

    SvaraRadera
  5. Zakk är faktiskt en av mina favvisar i dags läget när det gäller strängbändare, dock är Yngwie större och jag var helt såld när jag hörde han första gången så tyvärr faller min röst där.

    SvaraRadera
  6. Har Yngwie någonsin gjort en bra låt? Vilken? Var? När?

    SvaraRadera
  7. Fråga Har Yngwie någonsin gjort en bra låt? Vilken? Var? När?

    Absolut!
    Rising Force 1984
    Hela albumet är ett mästerverk tog gitarrvärlden med storm.Lyssna på t.e.x.
    1.Black Star
    2.Far Beyond The Sun
    4.Evil Eye

    Marching Out 1985
    också ett mästerverk lyssna på t.e.x.
    1. I´ll See the Light Tonight
    2. I Am A Viking
    3. Angiush And Fear

    O.S.V. bara kliva in på spotify och lyssna

    SvaraRadera
  8. Radion: Man behöver inte let bland hans första skivor. Man kan plocka guldkorn från alla skivor.

    Seance nämner de två första plattorna. Jag går väl vidare från det:

    Trilogy: You don't remember, I'll never forget.
    Odysse: Rising force
    Eclipse: kanske Judas, eller Demon driver
    Fire and Ice: forever is a long time, eller How mny miles to babylon.
    Seventh sign: titelspåret
    Magnum opus: Vengeance
    Facing the animal: braveheart eller another time
    Alchemy: Leonardo - hela sivan funkar!
    Sen är det lite slött... fram till
    Perpetual flame: live to fight
    och från senaste... får du lyssna igenom själv. 8)

    SvaraRadera