Metalbloggens samarbetspartner:

fredag 25 mars 2011

Veckans Tips: DAD "Risking It All"


Ja, varför inte stanna kvar ett tag i 90-talet?
Om förra Veckans Tips var en dyster tillställning så är läget det omvända den här veckan. Faktum är att detta kanske är världens gladaste och ta-livet-med-en-klackspark skivor som jag vet.
Hela attityden är verkligen att "äh, vi struntar i det idag, vi gör det imorgon, för i dag ska vi partajja" - och jag älskar det!
Skivan som sådan hade inte jag när det väl begav sig -91. Det var brorsans, och jag tror att han fick den eller köpte den eftersom sista låten är danskarnas monsterhit "Laugh An A Half", men personligen tycker jag verkligen inte att det är den bästa låten på skivan. Den lägger i o f s lite melankoli på slutet, en ganska skön motvikt, men det är resten av plattan jag diggar.
Enkelheten i rock'n'roll när det får vara bara... rock'n'roll.
Spelar man bas med två strängar så blir det kanske inte så extravagant, men det är hela charmen.
Det, och texterna.
"Right now it's raining unpayed bills from an unknown height" - sug ett tag på den textraden, så inser man att det är stor poesi i en enkel förpackning!
Nå, från start till mål så är det här en platta som sätter ett brett flin i fejset på mig. Låtar som "Bad Craziness" (som fått ge namn till ett av mina fotoalbum på Facebook!), "Day Of Wrong Moves", "Making Fun Of Money", "Grow Or Pay"...
Vackert så.
Höj volymen tack. Vi gör det där andra imorgon istället!

4 kommentarer:

  1. Fy fan vilken bra platta! Laugh and a half har jordens bästa text! Inte alls ta livet med en klackspark, utan lite djup tycker jag. Och Bad crazyness, vilken låt!

    SvaraRadera
  2. För övrigt hoppas jag att du har No fuel left for the pilgrims med detta band.
    Käkar Riskin it all till frukost!!

    SvaraRadera
  3. Sett dom live och fick då höra en av mina favoriter "Laugh An A Half", underbar grupp, underbar skiva.

    SvaraRadera
  4. Per - sorgligt nog har jag inte Pilgrimsplattan. Än... ;-)

    SvaraRadera