Metalbloggens samarbetspartner:

torsdag 9 juni 2011

Sweden Rock Festival under lupp




Vad är väl en bal på slottet?

Den kan ju vara...

Ja, ni fattar.

Just nu är festivalsommarne igång - och jag kommer detta år att medverka extremt sparsamt.

Familjesituationen gör att jag har andra prioriteringar detta år.

Inte mycket att bråka om, men en dag som denna - när Sweden Rock Festival är i full gång, vädret är hur glassigt som helst ocg tidningarna fylls med recensioner av band som Hardcore Superstar.

Så - hur tacklar man det?

Genom att tycka en massa, förstås.

Those who can't do - teach.

Those who can't teach - reviews.


Alltså är detta startskottet för en mycket liten och enkel bedömning av de olika större festivalerna vi har i Sverige. Nästa vecka sätter vi tänderna i Metal Town, men.. som sagt... just nu är det SRF som är under lupp!


Fem olika kategorier kommer att belysas, och poängsättas från 1-10. Kategorierna kommer uteslutande att hanlda om musik, och ingen bedömning kommer att göras av alla andra detaljer som arrangemang, mat eller annat.




Spets

Vad menas med det då? Spets? Jo, med det menar jag de band som festivalen själva skyltar med i fetast stil. Dragplåstren. SRF skyltar först och främst med en viss Ozzy Osbourne, men även Whitesnake, Judas Priest, Accept, Saxon, Joan Jett, Down, The Cult, Helloween, Styx, Kansas, Thin Lizzy och Rob Zombie får stora texttypsnittet.

Idel beprövade akter.

Idel klassiska akter.

Rätt bra, men samtidigt lite.. trist, faktiskt, och det är inte samma kittlande nerv som när man förra året blåste på med exempelvis Watain som ett av de stora namnen.


Visst finns det spännande akter i år med, men inte med samma säljande push från festivalen.

Fast - å andra sidan.

Man kanske inte behöver så mycket mer.

Det är ingen dålig uppställning man skrapat ihop direkt...


Nå - vi delar ut 8 poäng till spetskategorin!




Bredd

Härnest - motsatsen till spets. Bredd.

Och här är det svårt att slå SRF.

Med fyra dagar och en enorm budget så packar man verkligen området till bredden med intressanta akter, och personligen hittar jag här mer exempel på band jag skulle vilja se just nu än vad spetsen lockar med.. Black Label Society, The Haunted, Nifelheim, Morbid Angel, Queensryche, Moonspell, Ghost... snygg bredd, även om festivalen drar in en hel del band som är lite för mycket på AOR-sidan för min smak.

Sånt är ju ändå smått personligt.



Poängen får ändå landa på 10. Ska man hinna med att se alla akter får man ligga i....!



Rock

Kategorin rock innebär alltså hur rustad festivalen är med lite snällare musik, och hur bra akter det rör sig om.

Kanske är detta SRF's trumfkort, man har en policy att hålla även AOR-folket och rockgubbarna under armarna, och bokningar som Mr Big, The Hooters, Molly Hatchet, FM, Houston och Joan Jett kan jag ju tycka vad jag vill om... det tillgodoser ändå en viss typ av fans.

Saknas något så är det kanske en del nytt blod? En bokning av exempelvis Graveyard, Blowback, Crystal Caravan eller liknande retrorock hade väl inte varit fel....



I rockkategorin blir det 9 poäng, och jag har redan nu svårt att se någon annan festival nå liknande poäng. Detta är en av de starkaste korten SRF har, och jag tror det är en av anledningarna till att man år efter år lockar så mycket publik. Bland fansen i denna kategori finns en hel del köpstarka män...



Hårdrock

Kategorin hårdrock är allt i "mittfåran". Här trängs alltså klassiska akter som Whitesnake, Accept och Judas Priest till lite modernare hårdrock av det snitt som The Haunted representerar. SRF har lyckats klämma in lite powermetal med Iced Earth och Helloween, och har en enorm bredd i de gamla trygga klassiska akterna som nämnts som dragplåster - men man saknar ändå i stort sett hela den moderna metallen. Den där som ligger på gränsen till extremmetal. In Flames är väl det stora namnet, men visst hade en bokning av band som Kreator, Testament, Lamb Of God, Soilwork, Killswitch Engage, August Burns Red, Bring Me The Horizon, Amorphis eller liknande gett denna kategori ännu en dimension?



Vi delar ut 8 poäng ändå, eftersom man lyckats med så många klassiska akter med ett grundmurat rykte som bra liveakter.



Extremmetal

Det är inget att sticka under stol med - detta är SRF's akilleshäl. I år drar man med i stort sett med Morbid Angel och Nifelheim.

Det duger förstås inte, och jag gissar att folket som gillar när det river i hörselgångarna på ett brutalt sätt har valt andra festivaler i år.

Antagligen ingen slump.

Det är en nisch som SRF inte valt att bygga stark, även om jag trodde att de skulle utveckla förra årets Watainspelning. Kanske läge för en liten festival i festivalen?



Nå, med årets uppställning får poängen landa på 2. utan att säga något ont om de band som dyker upp, förstås!



Sammanställning.

Sweden Rock Festival landar alltså totalt på 37 poäng (av 50 möjliga) i denna lilla sammanställning. Om det är bra?

Ingen aning.

Vi får väl se när vi kommer till de andra festivalerna Metal Town, Getaway Rock och Sonisphere!


Är du på Sweden Rock Festival nu förresten?


I så fall kan du ju alltid förklara för mig vad jag missar. Även om jag inte är säker på att jag vill veta...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar