Metalbloggens samarbetspartner:

lördag 15 oktober 2011

I Backspegeln: Foo Fighters

Snart är det årsskifte.
Det är, rent krasst, bara två månader till jul.
Givetvis innebär det att det börjar dra ihop sig när det gäller årsbästalistan.
För undertecknad är det en rolig grej. Att namnge årets besvikelser, toppar, överraskningar...
Dock - musikåret 2011 är ingen lätt sak att reda ut.
Framförallt eftersom kvalitén som serverats varit läskigt hög, och det innebär att det är hög tid att börja kolla lite mer på de plattor som erhållit högt betyg i sin recension, men icket fått chansen till en ny bedömning i Backspegeln.
Foo Fighters sopade hem maxbetyget 5.
Välförtjänt?
Såhär i efterhand.. kanske inte.
Jag står absolut fast vid recensionens lyriska text avseende låtarnas enkla självklarhet, och att varje spår är bra på plattan.
Jag vidhåller dessutom att produktionen är suverän, men med tiden sen den där recensionen har det hänt något.
Och det har lite med dagens tidigare inlägg att göra.
Det där med hur man lyssnar på skivor.
Och jag har nästan slutat lyssna på Foo Fighters "Wasting Light" som helhet.
Det har istället blivit en hel del lyssnande på olika låtar via iPod.
"Walk" rullar frekvent, liksom "Arlandria", "Rope" och "These Days" - men som helhet har jag tyvärr inte lyssnat på plattan så vansinnigt många gånger, ska erkännas.

Jag tvekade tidigare om beslutet om en fyra eller femma, men förblindades kanske av min förtjusning i Dave Grohl. Idag tror jag nog att jag hade landat på det lägre betyget snarare än det högre!

2 kommentarer:

  1. Det är en sak att det bara väller ut bra plattor med otroligt bra produktion just nu, men det är en helt annan sak om dom kommer att stå emot tidens tand och bli som en gammal Sabbath-platta (eller liknande) som man med värme i hjärtat sätter på om och om igen, även 10, 20, 30 år. Sånt som man kommer att förpesta korridorerna på ålderdomshemmet med när man fräser fram i sin nitklädda rullstol, med stort tygmärke på ryggstödet. :-)

    SvaraRadera
  2. Bra fråga.
    För att det ska bli samma sak måste det ju till minst två till ingridienser.
    Bra låtar, förstås.
    Och att det finns tillräckligt med tid för att nöta in skivan i hjärnbarken.
    Det är väl det största problemet egentligen med dagens utbud.
    Minns hur det var när det kom typ 5 vettiga skivor per år - och då var typ två från samma band!!

    SvaraRadera