Metalbloggens samarbetspartner:

lördag 7 maj 2011

I Backspegeln: Istapp och Winterfylleth

Stockholm drabbades ju lite oväntat av snö i veckan.
Lite roligt att se allas reaktion över det hela, och även om jag nog helst också ser att det är grillväder så är det väl inte såååå farligt?
Nåväl, det ger i alla fall anledning att ha ett litet tema på dagens I Backspegeln.
Snö, vinter och kyla.
I fokus denna gång är två skivor som recenserats för Werocks räkning. Winterfylleth "The Mercian Sphere" landade på 7 av 10 i betyg, och stora delar av min recension gick egentligen ut på att klaga över att det var för mycket musik att sätta i sig med en gång...
Det kan man konstatera att jag gjort nu, och bland annat hade jag faktiskt med med låten "A Valley Thick With Oaks" som Årets Bästa Upptäckt till Hårdrockskväll 2011.

Betyget som en gång delades ut var förstås för lågt, och den här skivan har stundtals spelats massor hemma hos mig. Det känns som en självskriven kandidat för Veckans Tips så småningom.
Och - vad har den då med vinter att göra?
Inget, egentligen, mer än att Stones döpt om gruppen på ett roligt sätt.
Han kallar dem Vinterfylla....!

Mer klart vad det har med vinter att göra blir det ju om man kollar in svenska Istapp.
Alla låtar handlar om vinter på ett eller annat sätt, och till och med i min intervju med bandet verkar man fokusera enbart på saligheten som vinter innebär.Skivan "Blekinge" kammade även den hem 7/10 i betyg när den recenserades och i detta fall så står jag nog fast vid den siffran.
Skivan är bra, och stundtals har den enorma höjder. Dock spelas den inte så vansinnigt ofta, och det beror nog på att det inte blir den där maniska besattheten som bra black metal ibland blir.
Inte för mig i alla fall.

Märkligt förresten, att det är black metal som ligger främst i pannloben så fort det kommer lite snö. Det borde ju kunna vara annan musik också, men ett band som Winter's Verge kom jag inte på förrän nu när jag skrivit i stort sett klart. Fast den skivan recenserats för Werock den med, och jag till och med intervjuat bandet.
Stuck in my ways?
Jag?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar