Metalbloggens samarbetspartner:

onsdag 18 maj 2011

Recension: Sarke "Oldharian"



När jag läser sådana saker som att Sarke består av av Nocturno Culto (Darkthrone) på sång, samt upphovsmannen Sarke själv - med ett åtagande i bland annat Khold - så hissas förväntningar hos mig. Att dessutom läsa att bandet blandar rock'n'roll av Motorheadmodell med sina black metalrötter gör inte att dessa förväntningar sjunker direkt, snarare tvärtom.

"Oldharian" är, med andra ord, en skiva som jag verkligen sett fram emot att sätta tänderna i.

Förväntningar är emellertid farliga saker.

De spelar spratt med upplevelser.


Jag är antagligen inte ensam om att ha erfarenhet av en film som jag förväntar mig ska vara kanon, men som visar sig vara... bara "bra", och därför blir lite av en besvikelse.

Precis så är det faktiskt med Sarke "Oldharian" också.

Det är faktiskt rätt bra, men aldrig fantastiskt.

Det kan mycket väl vara mina förväntningar som spelar mig spratt, men det hela mynnar totalt sett ut i en besvikelse, faktiskt.



Inledande "Comdemned" och "Pilgrim Of The Occult" är bra exempel på hela detta. Visst är det ganska bra, men aldrig sådär hjärtslitande bra som jag vill att det ska vara.

Efterföljande "Pessimist" bjuder på ett elakt sväng och är nog plattans bästa spår, men det finns ganska många släta saker. "Flay The Wolf", "Passage To Oldharian" och "The Stranger Brew" är okej, "Novel Dawn" en elak och bra halvballad som sticker ut - men här finns en del på minussidan också.

Hela produktionen lider av en vansinnigt ful keyboardmix.

Det skulle kunna lyfta rejält med lite feta, organiska orglar, men istället får vi en... klinkande, maskinell, gaffel-på-kakburksgrej. Bästa exemplet på det är nog "Paradigm Lost", en låt som i mina öron och med tiden blivit helt olyssningsbar på grund av detta klinkande.

Vad fan?

Med dagens teknik, och framförallt med de inblandade personerna borde det inte få hända!

Självmål, tyvärr.


Ah... jag vet inte jag, kanske är det mina förväntningar som var för höga, men totalt sett är jag rätt besviken på den här skivan. En gissning säger att den inte kommer att vara spelad speciellt ofta om ett par månader.

Det fängslar helt enkelt inte tillräckligt mycket, tycker jag.


Bästa Spår: "Pessimist"


Betyg då?

Nja, det blir ju inte så högt. Det stannar på en tvåa, och så får vi se om denna skiva mognar eller falnar...


Sarke "Oldharian" - 2

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar