Metalbloggens samarbetspartner:

lördag 15 september 2012

Gästkrönika: Judas Priest, sämre på 80-talet än 70-talet!

Lördag, och givetvis undrar du lite om hur bra Opeth var på Grönan igår. Det är rätt av dig, men den som väntar på något gott och allt det där... det kommer, men inte idag. Idag har jag annat att stå i, och då får vi istället njuta av den bästa formen av inlägg - ett sådan som jag inte skrivit själv!
Det var i samband med starten av Remasters, där brittiska legendarerna Judas Priest som vanligt stod i fokus, som bloggläsaren Spriring hävdade att han inte bara vet att bandet var bättre på 70-talet än på 80-talet, utan även kunde föra det i bevis.
En utmaning för frestande för att låta bli, förstås, så erbjudandet om en gästkrönika lämnades ut. Sagt och gjort. Detta är Spirings ord!

"Varför 80-talets Judas Priest är sämre än 70-talets" skulle denna krönika handla om. Stora ord, kan tyckas. För vem är jag att bedöma detta? En medelålders kemiingenjör, vars klädkod aldrig innefattat läder eller nitar, och som inte ens var intresserad av gruppens musik på den tiden det begav sig... kort sagt: en lika bra, eller dålig, smakdomare som nån annan. Nå.
 Att Judas Priest gick från klarhet till klarhet under 70-talet är nog de flesta överens om; från hård rock nånstans i Nazareth-land till att i princip bli en definition av Metal. Att "British steel" är en klassiker är väl också ställt utom allt tvivel. Likaså att gruppen under hela 80-talet befann sig i en kvalitetsmässig bergochdalbana. Trots detta har åtminstone tre album hög status bland fans - "Screaming for vengeance", "Defenders of the faith" och "Painkiller". Med rätta, kan tyckas; på dessa tre skivor gör ju Priest vad de i de flestas öron var bäst på. Och på "Painkiller" smattrar de till och med på mer än någonsin. Men jag har ändå mina reservationer. En definition av Metal, skrev jag en bit upp. Visst. Inte nog med att soundet på de tidiga skivorna är hårt och "metalliskt", att Halford blev stilikon... man får också intrycket av en grupp som spelar precis det de vill spela, som inte ber om ursäkt, som inte kompromissar. Dessvärre skulle detta ändras i och med just "British steel". Två förhållandevis poppiga låtar blir hits på "riktigt". Kul för gruppen, men mindre kul för hårdrocksälskarna... för nu kommer man under de kommande tio åren att pendla mellan att sikta på hitlistorna och att försöka återvinna misströstande fans. Och just det här sneglandet åt olika håll ger de resulterande skivorna en lite störande bismak. Även på de mer lyckade, även på "Painkiller". Varför det? Albumen före "British steel" är i princip oantastliga. Här var Judas Priest stilbildande. Och "British steel" är på sätt och vis kulmen för detta. Men här finns också "Living after midnight" och den i mitt tycke vedervärdiga "United" med... och dessvärre skulle gruppen bli så påverkad av framgången dessa låtar rönte att man försökte sig på en hel skiva i poppigare stil. Tyvärr utan några direkt minnesvärda låtar. Samtidigt som NWOBHM, som Judas Priest i mångt och mycket banat väg för, styr upp på motorvägen och ger full gas. Så kan det gå. Men sen då?

Sen kommer ju två starka album med klassiskt Priest-stuk? Jo, men ändå inte. För det är inte en grupp som sitter i förarsätet längre. Det är en grupp som, lite förvirrat, konstaterar att fansen inte uppskattar dem lika mycket längre och som försöker att visa att "men, vänta, vi är tillbaka igen! NU spelar vi det ni vill ha igen!" Och, handen på hjärtat, hur Metal är det? Att stå och snegla lite försiktigt åt olika håll, att sätta ett blött finger i luften? För så håller man på under de kommande åren. "Turbo", med ett radiovänligt stuk som håller för exakt en låt. "Ram it down", ett tafatt försök att verka toofa igen. Och "Painkiller", där man tycks ha upptäckt att thrash blivit riktigt populärt, så varför inte köra lite dubbla baskaggar? Gruppens hårdaste skiva - men lik förbannat detta sneglande på vad som ska kunna gå hem. Judas Priest, som indirekt inspirerat hela thrashsvängen, försöker haka på i ungefär samma veva som thrash är på väg ut. *suck*
Detta hindrar ju inte att det blev en hel del hörvärt längs vägen. "Painkiller" är bra, väl värd att äga. Men personligen blir jag lite frustrerad av den. Det är aggressivt, men inte SÅ aggressivt. Det fanns redan då åtskillig annan Metal som var betydligt mer aggressiv och spännande. Fast för inbitna Priestfans var det säkert överväldigande att höra gruppen på det sättet, efter de närmast föregående pinsamheterna. I mina öron är det dock 70-talsskivorna som visar var plåtskåpet ska stå. Och hur avrundar man detta? Med att tycke och smak, det kan man mycket väl diskutera. Så länge man inte glömmer att det handlar om just tycke och smak. Alla har rätt!

Tänkvärda ord, och framförallt så rätt så rätt när det faktumet att man har olika smak och inget är fel. Det är sådana här saker som gör mig glad och stolt över att vara just rocker. Man kan ju faktiskt slå sig i slang med i stort sett vilken okänd snubbe/donna som helst under en rockkonsert och rätt snart föra en insatt och öppen diskussion om livets väsentligheter - så som om Judas Priest var bättre på 70 eller 80-talet.

Går du förresten själv och bär på en brinnande tanke eller en krönika och vill gästspela här? Bara att hojta till då! Jag finns finns på chief-rebel-angel@hotmail.com och tar mer än gärna emot bidrag till bloggen. Vill du sen ta ännu ett steg så söker på Werock alltid skribenter...!

5 kommentarer:

  1. Mycket bra inlägg. Är själv förälskad i Judas 70-tal, men till skillnad mot Snusgrop så kan jag uppskatta ett par album in i 80-talet även om dom mycket riktigt bleknar med tiden. :-)

    SvaraRadera
  2. Judas Priest är ett av hårdrockshistoriens mest mångfasetterade band lyckas givetvis med det mesta. "British Steel" har ett gäng guldkorn även om den som helhet är sjukt inbjudande för allmänheten.

    Av 80-talsskivorna så är det väl "Defenders of the Faith" som är allra bäst och det med all rätt. Inte en enda rutten sekund, "Screaming for Vengeance" däremot är väl inte i närheten av samma klass. Och "Painkiller" kom 1990 och är fullständigt awesome! :)

    SvaraRadera
  3. Som den lille (nåja...) perfektionist jag är måste jag förstås påpeka att styckeindelningen på nåt vis blivit uppåt väggarna mellan skrivande och publicering. Men innehållet är väl det viktiga.

    SvaraRadera
  4. Spiring -> Jo. Det blir ofta nåt sånt knas när man kopierar från wörd till Blogger. Blogger är en bedrövlig plattform!

    SvaraRadera
  5. Stop och belägg!!! Judas Priest 70 tal är riktigt bra men det var med Judas Priest 80 tal de klev upp till den yttersta eliten. Hur kul är Rocka Rolla albumet? Att Judas kastat blickarna på listorna är inte en åttiotals förseelse det gjorde man redan på sjuttio talet med b.l.a. den brillianta covern på "Diamonds and Rust" och med coverlåtarna "Better by You, Better Than Me" samt "The Green Manalishi (With the Two Pronged Crown)". Judas öppnar åttiotalet med det klassiska albumet British Steel även den efterföljande albumet Point of Entry (som var riktad mot den amerikanska marknaden) innehåller riktigt bra låtar b.l.a fantastiska "Desert Plains" sedan exploderar Judas Priest i U.S.A. med hiten "You've Got Another Thing Comin'" från makalösa Screaming For Vengance albumet som inte har ett dåligt spår, otroligt nog så lyckas man toppa den med karriärens finaste album Defenders of Faith nu står Judas i zenit. Den melodiösa hårdrocken tar ett grepp om världen med Bon Jovi, Europe m.m. Maiden, Ozzy, Dio och även Judas Priest hakar på och gör sina på intet sätt dåliga album men kanske de mest lätt tillgängliga i karriären. Ram It Down följer ett album som har fått oförtjänt dåligt rykte som innehåller kanonlåtar som "Ram It Down","Hard As Iron" och inte minst övermäktiga "Bloodred Skies" en låt man erövrar nationer med. Som en blixt från klar himmel knockar albumet Painkiller karriärens näst bästa album vilken kraft vilka låtar som b.l.a. "Between the Hammer & the Anvil","All Guns Blazing" och "One Shot at Glory".

    SvaraRadera