måndag 7 oktober 2013

Recension: Kreator "Dying Alive"

För bara ett drygt år sedan snuvade tyska Kreator veteranerna Testament på att ge ut årets bästa thrashplatta med sin "Phantom Antichrist". 2013 kan det mycket väl hända igen, fast för liveskivor - för även om jag ännu inte hört jänkarnas kommande "Dark Roots Of Thrash" så kan man konstatera en sak väldigt fort: tyskarna har med sin "Dying Alive" lagt upp ribban rätt så högt! Mille Petrozza leder sina styrkor (förutom huvudmannen själv består bandet av Sami Yli Sirniö på gitarr, Christian Giesler på bas och Ventor på trummor) på en yster dans som leder oss genom en hel konsert på Turbinenhalle i Oberhausen.
Hemmaplan gör att vi dels får mellansnack på tyska, och dels en publik som verkligen förstår vad det innebär när sångaren föreslår att fördelningen under kommande låtar ska vara att bandet spelar medan publiken tar livet av varandra.
Till det ska man lägga ett totalt sett löjligt starkt låtmaterial.
För det är kanske det som slår en mest - att detta (säkert tack vare, som det känns, frikostiga pålägg och putsningar i efterhand) är lika mycket en "best of" som det är en liveplatta. Inledningen lutar sig mot senaste skivans titelspår samt vad som antagligen är bästa låten på den given ("From Flood Into Fire"), men sen släpper bandet alla hämningar och radar upp fullträff efter fullträff.
Det är när man spelar sig igenom spår som "Enemy Of God", "Horde Of Chaos", Pleasure To Kill", "Extreme Agression" och "Violent Revolution" som man inser att bandet besitter en låtskatt som tål att jämföras med de allra bästa i genren - samtidigt som låtar som "People Of The Lie", ""United In Hate", "When The Sun Burns Red", "Phobia" och "Civilizations Collapse" visar på djupet som finns.
Jag är imponerad, ärligt talat, och finner mig oftast med ett löjligt lyckogrin i ansiktet när jag spelar skivan. Jag köpte dubbellive-versionen utan DVD, och även om man får med text på alla låtar (snygg detalj) så ångrar jag lite att jag snålade och inte gick för det dyrare paketet som innefattar samma konsert på DVD.
Det känns som om jag kommer att spela denna platta en hel del framöver, och vem vill inte ha en fläskig överkörning som detta även på bild?
Nå.
Nu är det som det är, och jag får istället minnas tillbaka till när bandet var här på thrashfest med bland annat Death Angel i släptåg. Det är ett tag sen, men eftersom detta gav blodad tand så kan man ju hoppas att det inte dröjer speciellt länge till innan man får chansen igen.

Bästa låt är ruggigt svårt att peka ut, det finns många riktigt tajta och vassa varianter under denna spelning, men skulle jag tvingas peka på några så blir det nog duon "Enemy Of God" och "Horde Of Chaos". Fint driv i dem!

Betyget är en given 4:a, kanske rent av med mersmak. Det är också så att jag skulle vilja råda samtliga som gillar thrash och akter som exempelvis Slayer men tycker att det går lite på halvfart numera att verkligen ge Kreator en chans. Tyskarna är arga, vitala och på riktigt vassa, trots att de är så pass långt komna i karriären. Som de själva skriver i skivkonvolutet: "We Are Dying From The Moment We Are Born, So Let Us Keep Our Dreams Alive"!

Kreator "Dying Alive" - 4