Metalbloggens samarbetspartner:

tisdag 3 november 2009

Katatonia, Slayer och releasedatum

Som ni kanske sett så har det funnits lite olika buda om vilket releasedatum som gäller för Katatonia och Slayer.
I Novemberkollen har bloggen skrivit 4/11 - men igår kom uppgifter om att det kanske var release redan den 2/11.
Jag lovade forska lite i det - och sagt och gjort, här kommer svaret efter lite studiebesök inne i centrala Stockholm...

Sound Pollution hade inga skivor inne, och uppgav bestämt att det är den 4/11 som gäller. Onsdagar är visst generellt en stor releasedag - men som vanligt var killen i affären lite nervös. Han hade inte fått några plattor än, men väl ett paket med klassiska skivor som han inte beställt. Han var - minst sagt - lite tveksam till att de skulle ha några exemplar att sälja... Däremot lovade han att de skulle få en mängd ex av Katatonia, då de får specialutgåvan som bara ges ut i Sverige. Slayer var det visst heller ingen fara med.

Så, nöjd med svaret promenerade bloggen vidare, jollrande småbarnsprat med lille M.
Passerade Bengans på Drottninggatan (och kan som vanligt inte göra det utan att tänka på Dio's låt "Evil on Queen Street" från lite underskattade "Lock up the Wolves"...).
Tänkte att man lika gärna kunde kolla in - och visst.
Där fanns en av de efterfrågade skivorna - "Night is the New Day" med Katatonia.
Den där speciella Sverigeutgåvan.
Till salu - en dag före releasedatum.
Vore jag Sound Pollution skulle jag ha varit skogstokig och bråkat som faan.

Nu är jag ju inte det - så jag köpte mitt ex och tog mig hemåt!

Hur skivan låter?
Fantastisk. Efter två första lyssningarna kan jag bara upprepa: det blir trångt i toppen av årsbästalistan 2009!

2 kommentarer:

  1. Det stod på Katatonias hemsida igår att den är släppt i Europa så Soundpollution yrar.
    Har nu lyssnat på denna platta och inget annat under 1 veckas tid:)
    Det som började med lätt besvikelse har övergått i fullkomlig dyrkan.
    Det är Katatonias överlägset mest komplexa platta men också deras i särklass bästa. Den kräver ett antal varv innan man kommer in i den men då växer den nåt så oerhört så jag aldrig varit med om nåt liknande.
    Och avslutningen med Krister Linder som gästsångare på Departer gör en fan tårögd så vackert är det.
    Min årets platta saknar faktiskt konkurrenter!!

    SvaraRadera
  2. Kanske. Till SP's försvar så ska sägas att även Ginza haft den 4/11 som releasedatum. Fast å andra sidan finns en stor annons i senaste Close Up för plattan - då står det 2/11, så fan vet vad som är rätt.
    Strunt samma nu i alla fall.
    Nu finns den ute, och den verkar redan fantastisk tycker jag.
    Spring och köp, så får vi se om ni tycker att Per har rätt. Är det årets platta?

    SvaraRadera