Metalbloggens samarbetspartner:

onsdag 24 oktober 2012

Grävde fram den här ur skivhyllan...!

...som vanligt när kidsen badar på kvällen (och i ärlighetens namn alla andra chanser jag får också) så står jag och kollar lite i skivhyllan. Botaniserar.
Ofta blir det på bokstäverna som är i ståhöjd eftersom jag sällan orkar krypa runt längst ner i alfabetet (som alltså är närmast golvet, egentligen borde jag inte ha det så utan bara massor av hyllor som löper runt hela rummet, men.. ja... nu är det så här), men häromdagen grävde jag extra djupt.
Både djupt ner rent fysiskt och djupt ner i speltid.
Fram kom den här plattan.
Shelter "Mantra".
Minns ni den?
Straight edge, med sångaren Ray Cappo som stark figur.
Tror låten "Here We Go" var en halvhit när det begav sig, och när man lyssnar på plattan nu så inser man hur bandet helt skamlöst stjäl och mixar Bad Religion, Green Day och Rage Against The Machine. När det blir bra så blir det riktigt bra, när det inte funkar så är låtarna rätt usla.
Bra spår: "Civilzed Man", "Mantra" och just "Here We Go".
Dåliga spår: "Message Of The Bhagavat", "Empathy".
Men hela tiden måste jag säga att jag överraskas av hur bra framförallt trumspelet är. Dave DiCenso heter han tydligen, enligt bookleten, och det svänger stabilt. Om man nu kan säga så.
Det är nämligen just stabilt och svängigt i en sjuk mix.

Hur som helst, det är rätt kul att hitta såna här saker tycker jag. Skivor som man inte hört på hur länge som helst, och som ligger bortglömda - men ändå innehåller guldkorn. Tydligen var detta Cd nummer 72 in i min samling enligt ett gammalt klistermärke på baksidan.
Jag gissar att det var under eran när det var just Bad Religion som var grejen, och att det ledde mig till Shelter. Kanske är det en patta för Veckans Tips vad det lider, trots sina ojämnheter - den som lever får se.
Tills vidare får du det ledande "krishnacore"-bandet Shelter på video. Enligt denna heter låten "Here We Go Again", men på skivan står det bara "Here We Go". Ingen aning om vilket som är rätt...

2 kommentarer:

  1. Visst minns jag den. Hörde "Here we go" på en Close Up-CD och gillade den så pass att jag köpte skivan. Fast i motsats till dig tyckte jag den var stark rätt igenom. En av mina favoritskivor det året. (Vet inte vad jag skulle tycka nu.)

    Jag köpte senare de två Shelter-skivor som kom närmast före respektive efter denna, men tyckte inte de var lika bra.

    SvaraRadera
  2. Spiring -> Jo, men jag höll nog skivan som riktigt bra när det begav sig. Vid den här spelningen, i veckan i bilen, så avslöjades dock skivans brister mer. Eller så har jag andra referensramar nu, helt enkelt, för dem var liksom inte lika bra som jag mindes den....

    SvaraRadera