Metalbloggens samarbetspartner:

onsdag 29 augusti 2012

Blogg I Fokus: A Fair Judgement

Är ni beredda?
Det är otroligt länge sen, men nu är det dags att bryta tystnaden avseende serien Blogg I Fokus - och vi gör det med en av de bloggar som håller högst kvalitet och läsvärde av de jag följer.
A Fair Judgement tycks Jarno blanda läsvärda alster och artikelserier med något jag verkligen beundrar - integritet. Vill man förstå hur pass grubblande och ändå viktigt det där är för herrn i fråga så kan man bland annat läsa kommentarerna på 3 Röster om Opeth "Heritage", eller så fortsätter man läsa nedan...!

A Fair Judgement. Var kommer namnet ifrån, och vad hittar vi läsare på bloggen?
Namnet kommer från den tiden då jag dyrkade allting som Mikael Åkerfeldt gjorde. Min fäbless för Opeth var extrem. När jag någon gång 2005 (tror jag) började blogga så snodde jag namnet "A fair judgement" från Opeths låt med samma namn. Jag tyckte att namnet passade bra för en blogg som skrev om musik (tanken var att jag enbart skulle skriva om skivor). Men jag varnar er, gå inte tillbaka så långt för det är verkligen hemska texter (även om jag, i de allra flesta fall, står får åsikterna).
Som läsare hittar man texter om musik.
Tanken från början var att enbart att skriva om musik men jag känner att jag vill bredda bloggens spektra till att handla om annat som jag gillar. Då skulle det nog även handla om öl och tv-spel. Mest öl.

Vad är det bästa med att driva A Fair Judgement? Och, förstås, finns det någon baksida?  Det bästa med AFJ är att jag får skriva och att jag fått en god vän som jag då och då hänger med här i Göteborg. Det sämsta är att jag är för kräsen vilket resulterar i att jag har alldeles för många utkast som jag inte hunnit med att få klart. Jag skulle behöva en redaktör.

Du har några serier som rullat på din blogg, exempelvis "30 låtar" där du pekar på låtar enligt olika teman. Vilken serie är/har varit roligast att skriva? Varför?
Svårast är helt klart "30 låtar" och det gör den helt klart till den roligaste också. Att tänka på musik utifrån annat än bra respektive dåligt är något som jag finner givande och likaså är det när jag skriver. Tanken var att den serien skulle vara klar inom 30 dagar, men så blev det verkligen inte. Att skriva artikelserier är utan tvekande det roligaste eftersom det kräver lite mer av en själv som skribent.

Nyligen dök en recension av KADAVARs självbetitlade skiva upp. Det tillhör inte vanligheterna med recensioner på A Fair Judgement, och vi får inga betyg eller omdömen mer än vad texten anger. Kan du beskriva lite om din hållning och dina tankar om det där?
Det här är den enskilt största del av bloggen som jag funderat kring allra mest genom åren.
Jag gillar att skriva om musik, men hur gör man det utan att det skall bli reklam? Det finns texter där jag grubblar kring detta på min blogg men det är få som kommenterat ämnet. Jag vill att mina texter inte skall vara reklam (även om andra kanske tycker att all text om musik är reklam så vill jag ha ryggen fri). Därför har jag på senare år varit kluven till att skriva recensioner och istället varit sugen på att satsa på andra lite längre artikelliknande texter (främst för att jag själv tycker att de är roligare att skriva, men också för att jag själv gillar att läsa artiklar).

 Anledningen till varför jag inte har sifferbetyg beror på att jag tycker att texten hamnar i skymundan om man avslutar texten med en siffra. När Close-Up Magazine gav upp och satte en siffra i slutet av sina recensioner kände jag att det inte var någon som längre brydde sig om det. Måste erkänna att jag själv funderat på att lägga till en siffra på de recensioner jag skriver men jag har inte kuvat mig för trycket ännu. Vad jag kommer att introducera snart (eller till viss del redan gjort) är lite mer information om skivorna i en textruta efter recensionen.

Var hittar du inspiration till dina inlägg och serier? Har du stora planer som vi får ta del av snart, vi som väntar?
Inspiration till mina serier hittar jag från andra bloggar, tidningar eller fanzines. Ibland spånar jag lite med Patrik (som snart skall är tillbaka i landet och då även på bloggen). Jag har nyligen sparkat liv i serien "Livsviktiga låtar" och för den finns det stora planer eftersom det är så förbannat kul att skriva om just enskilda låtar. Sedan planerar jag att starta en ny artikelserie som skall behandla 100 skivor som på något sätt påverkat mig som musikälskare (här kommer det inte att endast handla om hårdrock). Eftersom den kommer att ta en livstid att skriva och att jag efter varje publicerad artikel kommer ångra mig så kommer den att vara fantastiskt kul att skriva.

För att jag inte skall förgås helt så så har jag lite andra artikelserier på lut samt gästskribenter till hjälp men några överraskningar vill jag hålla för mig själv. Men jag skulle vilja göra lite fler intervjuer med band som jag gillar.

Vilka sidor följer du själv på nätet? Finns det några guldkorn du kan dela med dig av?
Jag har en RSS-feed på några hundra sajter. Cirka 25 av dessa är musikbloggar, 30 är personliga bloggar (med inriktning mot konst och kultur så klart), 10 är ölbloggar och resten handlar om design i olika former (webb, inredning och sånt viktigt).

Invisible Oranges. Mellan åren 09-11 var det den enda musikbloggen som jag läste samtliga inlägg som publicerades. Det spelade ingen roll vad det handlade om. Speciellt inte då Cosmo Lee skrev något. Nu har han lämnat skutan och kvalitén är inte lika hög som den var förut, men jag läser ändå fortfarande (dock inte varje inlägg som förr).

Broken Beard. Kommer inte ihåg hur jag hittade den här bloggen men jag är glad att jag gjorde det. Snubben som driver den är lika förtjust i skägg som jag och skriver för det mesta om fantastisk skäggrock (även om det handlar lika mycket om actionrock och punk). Här hittar jag en hel del bra rock.

Doomantia. Trots att man ger varje skiva man recenserar en nia så det här en enorm källa för oss som gillar långsam musik. Tyvärr har Ed, sajtens ägare, nyligen blivit hemlös efter att ha fått en hjärtattack och inte har råd att betala sjukhusnotan eller resten av sin hyra. Så ni som gillar det han gör kan slänga iväg några dollars till honom. Fem är mer än noll.

Detta är väl de tre bästa engelskspråkiga bloggar som jag följer. När det gäller svenskspråkiga bloggar så har jag sämre koll på riktigt bra bloggar. Hatpastorn är trevlig, likaså Doomlobbyn men eftersom han nu hjälper till här nu så behöver jag inte läsa hans blogg lika ofta (men om han ökar sin uppdateringsfrekvens så finns det kanske risk för det). Men den blogg jag vill se uppdateras oftast är Black Coffee. Magnus Tannergren, en snubbe som hängt med länge bland diverse zines och tidningar skriver om kaffe, hårdrock och annat kulturellt. Vill minnas att vi skrev samtidgt för Metalcentral även om vi inte talades vid någon gång. Han är inspirerande i alla fall. Gillar det mest han publicerar.

Även om det inte är en blogg (eller hårdrock) så följer jag ett RSS-flöde som jag hittade på Jan Gradvalls sajt. Varje lördag brukar jag dricka morgonkaffet och läsa Jans senaste krönika.

Under den tiden jag har följt A Fair Judgement så har loggans och designen fått nya ansikten mer än en gång, och det verkar klia din förändringsnerv, det visuella. Berätta! Jag gillar inte fula webbsajter.
För att jag ska hänga på en ful webbsajt så krävs det att innehållet ger mig tillfredsställelse på ett annat plan än det designmässiga. Jag har i många år gillat att pilla med webbdesign. Sedan ett år tillbaka jobbar jag med det och fortbildar mig inom programmering. Alla sätt att jobba med webbdesign är kul, men jag är inte någon grafiker.

 När det kommer till A Fair Judgement så har det aldrig funnit något designspråk utan jag har skissat lite när andan fallit på. Men så händer det att jag får inspiration och vill ändra på något. I de flesta fall har det handlat om loggan eftersom jag aldrig varit nöjd med den.

 ...okej, jag tycker att musikåret 2012 radas upp till att bli mycket spännand. Hur ser ditt lyssnande ut, på vilket sätt tillgodogör du dig musik? Ny, gammal, tips - var kommer de ifrån?
Bloggar och vänner. Tyvärr är proportionen 80/20.
Förr köpte jag varje exemplar av Close-Up Magazine och Sweden Rock Magazine, men det gör jag inte längre. Men så har det varit mer eller mindre hela mitt liv. Under den period som jag skrev för Sweden Rock Magazine så hade jag fantastiska kollegor som försåg mig med mängder av tips. Nu känns det som att jag måste fråga polarna om de har något nytt att komma med. Annars får jag leta själv.
Det senaste året har jag spenderat väldigt mycket tid på både Bandcamp och, sedan jag började betala, Spotify. Det är en hel del små nordamerikanska skivbolag som har börjat lägga upp sina kataloger på Bandcamp och det är ett fantastiskt sätt att provlyssna på musik. Jag skulle vilja ha en app till Android.

Bäst hitills i år då? Och finns det någon speciell skiva du väntar extra mycket på?
Pallbearer "Sorrow And Extinction". Löjligt vacker och sorgsen doom. Ohotad etta på "Listan".

Men en annan skiva i samma genre som jag lyssnat på en del är Balams självbetitlade demo (som jag hittade via Bandcamp). Annars tycker jag att Dawnbringers "In the Lair of the Sung God" är en riktigt bra skiva (trots att låtarna saknar titlar). Annars, väntar inte alla efter Graveyards "Lights Out"? Utöver den vet jag faktiskt inte.
Brukar inte ha så bra koll på vad som släpps årligen utan helt plötsligt finns skivan på Spotify eller så läser jag om den i någon väluppdaterad blogg. Men de skivor som jag blivit väldigt sugen på efter att jag har hört talas om dom är:
Hellsingland Underground - Evil Will Prevail
Witchcraft - Legend
The Darkness - Hot Cakes
Neurosis - Honor Found In Decay
My Dying Bride - A Map of All Our Failures

Om du nu var tvungen att välja, skulle du då lägga ner A Fair Judgement eller lägga ner ditt intresse för singel malt? Och, på ämnet - vilken är favoriten bland malter?
Utan tvekan intresset för single malt. Det är nämligen inte så stort egentligen utan något som jag skrev när jag ville förnya min presentation. Men när jag dricker, dricker jag endast single malt-whisky. Jag tror att det beror på att min far är single malt-elitist. Beviset på att jag inte kan så mycket om whiskey är att min favorit är Cragganmore. Skulle du istället fråga mig om jag skulle få välja mellan A fair judgement och mitt ölsintresse så skulle jag inte kunna ta ett beslut. Det finns inget godare än ett riktigt gott öl (och nu blev jag riktigt öl sugen).
Det godaste öl jag druckit i år är Mikkellers Texas Ranger, en chipotle porter.

Sist men inte minst - varför tycker du att man ska följa A Fair Judgement, och vad kan vi förvänta oss mer av framöver?
Man ska läsa A fair judgement om man tycker om att läsa om musik. Eller att diskutera musik. Som läsare kan man i framtiden förvänta sig en högre publiceringshastighet.

..och nu, mina vänner, följer då den kanske mest spännande frågan av alla.
Kommer Jarno som driver A Fair Judgement att kunna hålla en högre publiceringshastighet, och i den ambitionen bibehålla sin löjligt höga kvalitet på texterna?
Följ med så får vi se!

7 kommentarer:

  1. Tummen upp för en bra presentation och intervju om en otroligt bra Blogg (på en bra Blogg :-)).

    SvaraRadera
  2. Fan, då fick man ännu en blogg att kolla in, ska bli spännande!
    Tack!

    SvaraRadera
  3. Musik, TV-spel och öl. Vad mer behöver man egentligen?

    SvaraRadera
  4. För fan, börja aldrig med sifferbetyg! Du är en av få skribenter som kan förmedla ett "betyg" via det skriftliga språket, Jarno!!!!

    SvaraRadera
  5. @Tom:

    Tack!

    Det där är ett väldigt fint komplimang Tom. Jag tar till mig det och skall aldrig börja med sifferbetyg.

    SpaderEss: Jag tackar för dina fina ord också! :)

    Sådana här omdömen gör ju en snubbe glad och peppad att fortsätta mangla ut bra texter om musik.

    SvaraRadera
  6. "Integritet" är just det ord som starkast dyker upp så snart jag tänker på AFJ. Och jag är inte orolig - den bloggen kommer aldrig prioritera publiceringshastighet framför kvalitet. Helt enkelt en av de bästa.

    SvaraRadera
  7. Jag glömde visst att länka till bloggen "Metal Bandcamp". Det är en blogg som specifierar sig på att leta upp kända och okända band och skivbolag som satsar på Bandcamp.

    http://metalbandcamp.com

    SvaraRadera