Metalbloggens samarbetspartner:

måndag 27 augusti 2012

NP: Rival Sons "Head Down"

Så har jag den äntligen i mina håriga öron då, efterföljaren till "Pressure & Time".
Jajamen, vi snackar om Rival Sons "Head Down", en av rock'n'rolls svåraste skivor att komma med, skulle jag tro.
Förväntningarna runt världen uppskruvade till elva, och det kan inte vara helt enkelt att vara i Jay Buchanan med mannars skor. Hur följer man bäst upp en sådan debut om man nu vill bestå som ett intressant band?
Spännande frågor att besvara, och just nu är jag lycklig nog att få försöka göra det.
Promoversionen hamnade i min spelare eftersom jag helt enkelt var snabbast av skribenterna på Werock att anmäla intresse (tack Kim för det tipset!), så jag kan inget säga om den totala förpackningen med platta och texter och allt, men jag ska säga såhär mycket om själva musiken:

Det är inte lika direkt och enkelt som "Pressure & Time", och det, mina vänner, är hela huvudvärken för undertecknad.
Prylen är den (som jag läst i senaste Sweden Rock Magazine att Yngwie Malmsteen ofta öppnade sina meningar med, i alla fall enligt den bok om gitarrlegenden som en viss Anders Tengnér kommer med snart...) att en av debutens verkligen starka sidor var att den lyckades kombinera BÅDE en omedelbar och uppenbar charm i låtarna SAMT en lång hållbarhet.
Det satt direkt - och har inte tappat i värde över tiden.
Som recensent är det en utmaning med den nya "Head Down".
Deadline ist krieg, och deadline är på onsdag. Lurigt med andra ord att se hur denna platta står sig med tiden, och om den växer eller inte.

Fast. Om det var lätt kunde ju vem som helst göra det, eller hur Rival Sons?

4 kommentarer:

  1. Spännande att höra din recension. Som sagt, en skiva man ser fram mot och med det lilla jag hört från skivan så får jag nog hålla med om att den inte är lika omedelbar. Men hur eller hur så kommer det att vara en skiva jag köper, om inte annat så för Jays vansinnigt underbara röst.
    Måste även köpa deras tidigare EP (finns bara digitalt?) eftersom den innehåller den bästa låt dom hittills gjort, Soul.

    SvaraRadera
  2. Denna skiva blir verkligen intressant att höra och grattis till dig som han först :)

    SvaraRadera
  3. Rival Sons musik är Fantastisk!Lyssnar nästan dagligen på sneakversionen av Head Down på tuben.Jag gillar deras experimentlusta och nyfikenhet, och det märks klart på Head Down albumet.Sångaren i bandet Jay Buchanan,berättar i intervjuer att albumets låtar är gjorda endast på två till tre tagningar-det ni!!jag ger skivan 9 av tio!!

    SvaraRadera
  4. Peter -> Välkommen. Du har ju rätt i att skivan är bra, men din kommentar gör mig ändå nyfiken... hur håller du "Pressure & Time", och hur tycker du att de står sig gentemot varandra?

    SvaraRadera