Metalbloggens samarbetspartner:

söndag 26 augusti 2012

Tjockt och svepande söndagsvammel


Okej - dags att gå i kyrkan. Det är söndag. We Celebrate Sundays. Eller för att vara mer exakt, hårdrockskyrkan. Det betyder INTE att jag ska tillbe Snickar'n. Det ligger liksom inte för mig.
Kyrkan på bilden är cool dock. Ligger i Reyjkjavik, Island. Brutal arkitektur, vackert land. Dyrt var det också när jag var där, men värt det. I alla fall en gång.
Och visst borde Island kunna levererar väldigt mycket grym black metal med den naturen och kargheten?

Hur som helst, det var inte det detta inlägg skulle handla om (även om jag tycker det är intressant, det där med platsens påverkan på musik, hur myllan som ett land eller en stad består av kan påverka hela det musikaliska uttrycket), utan en hel del annat.
Detta inlägg är nämligen av modellen "svepande svammel" och som sådant har det en tendens att blir långt. Gissar jag, redan innan jag skrivit klart.
Vi börjar i norr.
I Umeå.
Den första Discouraged Fest är nämligen på gång. Discouraged Records ligger bakom, och råkar du ha vägarna förbi eller bor inom en 15 mils radie (läs noga nu, 0910-bor!) så bör du finnas på plats. Schemat är nämligen ruggigt bra. 2 kvällar i September med tillgång till bar och ett helt knippe intressanta band på plats. Khoma på hemmaplan, Plector och Soldier One, Moloken (se där ett givet Veckans Tips om något) samt Terrortory. Bland annat.
Du fattar ju.
Det där måste du kolla in. Är du fortfarande tveksam så kollar du in nedanstående sekvens!



Och - på tal om video.
The Tube Film & Foto har smörat lite för Metalbloggen och kanske framförallt avdelningen demorecensioner.
De gillar't, tydligen, och vill därför att ordet om nedanstående tävling sprids:

Det är väl fint, möjligheten att vinna en video med ditt band?
Visst, det är en tidsgräns som kan vara bökig för många, men hey - vem sa att det skulle vara lätt?
Ja, förutom nya siten Rockis.se då?

Detta är en sajt som gett sig fanken på att samla ihop det som en rocker behöver (eller vill bli av med) på ett ställe enligt följande statement: Sveriges första köp och säljsajt för bara rockers har just nu lanserats. Rockis.se är numera det självklara valet för alla rockers som vill köpa eller sälja nya prylar. Men även för de som är i behov av en ny bandmedlem eller nytt band.

Låter ju bra det, eller hur? Siten finns här och givetvis har man en tjusig logga också.




Annars då?
Tja, det är hyggligt drag på Metalbloggen tycker jag. Sommaren går väl officiellt mot sitt slut (även om det varit en av de sämre ur ett väderprespektiv) och det innebär förstås ishockey.
I år mer osäkert än någonsin, med tanke på stundande NHL-lockout, och det är med bävan jag ser fram emot att snickra ihop det ständigt närvarande tipset inför Elitseriestarten.
Tror att det blir svårare än någonsin att förutspå vilka lag som blir svaga och starka, speciellt om det kommer in tillfälliga stjärnor lite hux flux, och utan tidsgarantier för hur länge de stannar.

Privat så är löpningen igång igen. Måste nog ner i tvåsiffrigt antal kilometer kvar innan kvartalet är slut för att klara målet... (nyårslöftet är alltså att springa 500 kilometer i år) men jag tror att det går. Första veckan i september är bokad till Spanienresa, men sen får man gnugga.
Rätt skönt också, då hinner man lyssna på massa musik under tiden!

Och, på tal om musik och drag på bloggen... Spiring tipsade om att den här plattan (och alla andra Stardogskivor) går att beställa direkt från A West Side Fabrications för ynka 80 pix.


Vaddå Stardog?
Jo, alltså, kolla in detta Veckans Tips så fattar du nog.
Det där är bra skit, för att prata slang som jag tror att slang ska pratas.

Förra veckan var det ju förresten lite av en recensionsbonanza på denna lilla site.
Puh!
Kvar i skivhögen och en platta som rullar på repeat är Gojira, så det kan du se fram emot.
Däremot blir det ingen recension med Vapenlicens, trots att det utlovades.
Anledningen är helt enkelt att det inte alls föll mig i smaken, och eftersom bandet ändå varit så proffsiga och trevliga att ha med att göra så frågade jag dem helt enkelt om de ville ha en recension i alla fall - eller om vi skulle hoppa över det.
De valde att jag skulle spara lite tid och energi och hoppa över det, samt att de slipper läsa en sågning. Okej, det kanske inte är snygg journalistik att styra undan en sån grej.. men... vafan. Jag är ju ingen journalist. Jag är ju för fasen IT-säljare, och knappar lite på den här bloggen på sidan av. Dessutom kan du ju få chansen att bedöma själv. Detta är bandet live från Rockbitch Boat 2011.


Inte min grej, helt enkelt.
Okej.
Ska vi säga så, så länge?

5 kommentarer:

  1. Rockis ska definitivt kollas upp:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett av Islands bidrag till black metal är ju att de har givit Dimmu Borgir sitt namn.

      Radera
  2. Vet inte om Solstafir skulle klassas som black metal, men helt klart är att det är Islands bästa hårdrocksband någonsin.

    SvaraRadera
  3. Tack för fina ord!

    / Carl, Rockis

    SvaraRadera
  4. Förutom Stardog tror jag inte A West Side Fabrication har så mycket åt Metal-hållet, med ett undantag: Bricks tredje och sista (?) album "Automan" - som visserligen inte har Krystmarodörens (dvs Nandor Hegedüs) ljuva stämma, men som musikaliskt är snudd på deras vassaste. I alla fall i mina öron. Detta album slumpas för tillfället bort för endast 25 kr från AWSF och rekommenderas varmt (liksom Bricks första två, men de är nog betydligt svårare att komma över).

    Jag har förresten beställt tre gånger från AWSF de senaste två veckorna, och är mycket nöjd - skivorna är packade och skickade typ en timme efter gjord beställning.

    SvaraRadera