Metalbloggens samarbetspartner:

söndag 5 augusti 2012

Recension: Dying Fetus "Reign Supreme"

För mig är jänkarna i Dying Fetus en ny upplevelse.
Hade ingen koll på dem innan, men efter att Martin hyllat dem såväl på skiva som live, samt poolare Per hyllat spelningen på Getaway så var det inte mycket att fundera över.
Det är två snubbar so mkan sin extremmetal, och när de unisont ger tummen upp så gör man bäst i att lyssna.
Tur det, för "Reign Supreme" är ett album med en helt passande titel.
Det är snabb och teknisk döds som stundtals anstryker grind, och stundtals är sådär fläskigt krossartung som bara döds av hög kvalitét kan vara.
Det är en sån där skiva som sitter redan vid första lyssningen, även om den givetvis växer en del när man kan alla låtarnas vindlinagar och vändningar.
Det är ändå ett bergsäkert tecken för min del, det när man kan höra en sån här skiva en enda gång och ändå veta att det är bra.
Det påminner faktiskt lite om Misery Index (eller,m det kanske är tvärtom med tanke på att Dying Fetus är gamla i gemet...men ni fattar vad jag menar!), även om det nog inte är samma svindlande höjder som man når.
Nåväl - skivan öppnar med ett läckert soloriff som är lika snyggt som dödsmetalligt, och dte är passande nog bara starten på låten "Invert The Idols", som sedan följs av ett av plattans bästa spår; "Subjected To A Beating" där bandet visar prov på att man verkligen kan ställa kontrasterna mot varandra. Det är illersnabba dubbelkaggar och stenkrossartyngd i vacker samklang!

Skivan är som bäst mot slutet ändå.
"in The Trenches" är Bolt Thrower reinkarnerat, och skivans höjdarlåt enligt mig, men den följs också av starka "Devout Atrocity", "Revisionist Past" och avslutningen "The Blood Of Power" och gör att man väldigt lätt halkar till repeatknappen efter det crescendot.
Kanske inte årets dödsmetallplatta - där håller jag nog fortfarande Black Breath i den gula ledartröjan - men det är inte långt ifrån. Herrarna John Gallagher (sång, gitarr), Sean Beasley (sån, bas) och Trey Williams (trummor) kan verkligen vara nöjda med sitt hantverk!

Bästa Spåret? Får bli "In The Trenches", men en av skivans absoluta styrkor är att den är så jämn. Inga låtar faller ur ramen, alla är bra.

Du hittar skivan på Spotify, och betyget kan inte bli annat än en stabil fyra. Extra plus till namnet - det är rå dödsmetall över det, och riktigt bra!

Dying Fetus "Reign Supreme" - 4

11 kommentarer:

  1. Har aldrig lyckats fastna för DF trots otaliga försök. Föredrar Misery Index hundra gånger framför dessa. Tror det är sången/growlen som jag stör mig på.

    SvaraRadera
  2. Älskade Dying Fetus för ca 10 år sedan men tycker att deras plattor efter Destroy The Opposition bara blivit sämre och sämre. Och det samtidigt som avhopparna i Misery Index gått åt helt motsatt håll. Kanske är detta den återkomst som jag som gammalt DF-fan har längtat efter? Får nog ta och blåsa dammet av mitt Spotify-konto och kolla upp Reign Supreme lite närmare än vad jag gjort hittills.

    SvaraRadera
  3. Hmm... ska nog kolla upp dessa!

    SvaraRadera
  4. men det roliga är ju att killarna i misery indez har vart med i dying fetus.det är därför det låter lika :)

    SvaraRadera
  5. Hehe. Jo, jag har efterhand förstått att de båda akterna har ett gemensamt förflutet. Lite lika låter, men jag kan egentligen inte sätta fingret på varför. MI är bättre dock!

    SvaraRadera
  6. tycker inget av banden är nåt bra om ja ska va ärligt.båda banden är rätt mediokra.finns bättre DM band

    SvaraRadera
  7. Freddy -> Eh? Visst finns det mycket fantastiska dödsband, men du måste ju skriva mer än så när du ger en liknande kommentar. Tycker jag.
    Exempel, tack. Och anledningar. :-)

    SvaraRadera
  8. death.possessed.cannibal corpse.tidiga morbid angel.tidiga entombed.dismember.grave.nile.:)

    SvaraRadera
  9. Nu har jag inte hört nya skivan men har verkligen aldrig fastnat för DF. Tror det är det där förbannade "nöff"-growlet som jag stör mig på. MI är resor bättre i min mening - mer aggressivt och "in your face". Och mindre nöffigt...

    Men ska ge nya DF-plattan en chans på väg till jobbet.

    SvaraRadera
  10. Freddy -> Bra band alla. Nästan, själv har jag inte tagit ex Cannibal Corpse till mig.

    Christofer, Seance, Jonte -> Får vi en återkoppling sen? Vore kul att höra vad nu tycker, både ni som har en tidigare relation med bandet och ni som likt jag är på gröna fält..

    SvaraRadera
  11. Det kan nog gå. Ska som sagt bara komma ihåg att dra igång Spotify. Känns som om att chansen är större att jag köper skivan innan dess. ;)

    SvaraRadera