Metalbloggens samarbetspartner:

lördag 13 februari 2010

Minikrönika: Remasters

En av Metalbloggens stående inslag är en serie om de klassiska hårdrocksskivorna i historien som i modern tid remastrats och återutgivits, ibland med extramaterial, ibland utan.
Den här minikrönikan är delvis en enkel förklaring till bloggens kärlek gentemot de remastrade pärlorna, och delvis ett torrt konstaterande av fenomenet i sig. Häng med!

God musik är tidlös!
Ett påstående som i sig kanske kan tyckas provokativt (vem av oss har inte hört musik som vi tyckte var bra en gång i tiden, men som numera mest är pinsam?), men som ändå är sant. Bra musik står sig, och håller även flera decennier senare.
Skivbranchen i sig står inför ett antal utmaningar - minst sagt - med vikande försäljning och behov av att hitta nya sätt att förpacka produkter för att överleva, och ett lysande sätt är att ta fasta på det enkla faktumet att en bra skiva alltid är en bra skiva. Med andra ord, att ge ljudbilden en fräshör som nu är tillgänglig via ny teknik, samförpacka detta med lite extramaterial och ge ut som en ny remastrad utgåva är en enkel men lysande idé - speciellt inom genren hårdrock.
Jag skulle nämligen vilja påstå att det finns få musikälskare som har samma passion för äldre musik som gemene hårdrockaren.
Dessutom skulle jag vilja påstå att hårdrocken som sådan är den genre där skivbranchen klarat sig bäst från hotet av nedladdning - fansen köper helt enkelt ganska många skivor fortfarande.
En perfekt kombination som ger oss möjlighet att upptäcka, återfinna och nyförälska oss i klassiker från i stort sett alla stora band!

Hylla den som hyllas bör!
För egen del finns det få känslor i musikväg som slår det som händer när en riktigt bra skiva går igång. Än gladare kan jag bli när jag vet att inspelningen gjordes innan jag föddes, och att mina hjältar som framför musiken som strömmar ur högtalarna var på sin topp då - antagligen yngre än vad jag själv är idag.
Att få höra de stora sångarnas röster som de lät då, när de var på topp.
Att få höra de stora akterna som de lät då, när de var som hungrigast.
Att få höra den musik som formade hela genren.

Kort sagt, i den skatt som kan kallas remasters finns oerhört många tillfällen till glädje, diskussion, skratt och kärlek till den musik jag gillar.
Det vill jag dela med mig av. Sprida till alla.
Så naturligtvis bjuds du som läsare av den här bloggen på en serie med mer eller mindre bortglömda pärlor, klassiker som finns tillgängliga för en spottstyver.
Remasters ligger helt enkelt Chief Rebel Angel varmt om hjärtat!

Arkiv & Gammalt material
Eftersom denna serie rullar med en ny skiva varann söndag så blir det en hel del plattor med tiden.
Läsare kommer och går, och ibland vill man kanske jämföra olika samtida inspelningar.

För att komma tillrätta med det så finns nu ett arkiv med alla artiklar i Remastersserien.
Du hittar det via symbolen i bloggens högermarginal, bilden med den fantastiska rullbandspelaren från TEAC leder dig rätt - och redan imorgon får du stifta bekantskap med ett nytt fantastiskt alster från förr.

Häng på nostalgitrippen - och förälska dig på nytt.

Läs Remasters!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar