Metalbloggens samarbetspartner:

söndag 28 februari 2010

Tribulation på Close Up-båten


Det band jag sett fram mot mest går på under fredagens sämsta tid, strax efter lunch. Lokalen är med andra rätt tom när ett närapå magiskt stycke stråkmusik inleder ynglingarnas set redan innan ridån går upp. Därefter får jag se gänget, och rent av häpnas över just hur unga de är. Herrejisses, jag är en stenåldersdrake snart...
Nåväl, bandet ger järnet och kör verkligen all-in på sin stil. Materialet är bra, ljudet sådär en bit bak lokalen - något som ändrar sig till det bättre när man kommer närmare scenen.

Rent allmänt passar väl materialet lite bättre skiva än på en spelning vid lunchtid dagen efter, då de smått magiska mellanpartierna mer eller mindre försvinner helt vid spelningen. Min resekamrat Per anser dessutom att bandet borde skippa sina solon helt och hållet, men jag är tveksam till det. Jag tycker att de fyller en funktion, speciellt för låtens uppbyggnad.
Tribulation gör på det hela taget en rätt bra spelning, och det står fort kla
rt att det här är ett gäng som är i branchen for the long run.
De satsar järnet på det här, och det ska bli mycket spännande att se var nä
sta platta tar gruppen. Att följa upp en debut som "The Horror" kan inte vara helt enkelt, men jag hyser gott hopp!

6 kommentarer:

  1. hej var det du som gjorde den här http://metalbastard.blogspot.com/2010/02/friday-mp3-shuffle-51.html ? bra jobbat i så fall grymma låtar!

    SvaraRadera
  2. Hej Susanna!

    Nix... jag bara efterfrågade mästerverket - gamle Snusgrop spikade ihop den alldeles själv. men visst gjorde han ett finfint jobb! :)

    SvaraRadera
  3. aha okej....bra jobbat med efterfrågandet då! :)

    SvaraRadera
  4. Tribulation är ju asbra live. Såg dem på Club Deströyer i Sundsvall i November. Jag är grymt avundsjuk på dig. Jag skulle ju ha mönstrat på Close-Up skutan själv men fick dock förhinder. Jag var på den första CU-kryssningen och hadde siktet inställt på att återvända i år, men det sket sig. Hoppas att skutan lämnar hamn nästa år igen. Då ska jag fanimej åka.

    SvaraRadera
  5. Sheerfaith: Detta var ju typ 6-7 gången det var CU kryss så det gör den garanterat.
    Nämligen redan 9-10 september då det görs ett nytt försök med Dark Tranquillity som ju hoppade av denna gång.

    SvaraRadera
  6. Strålande nyheter Per. Ska dom köra två gånger i år? Drömmen skulle ju vara om dom fick Bolt Thrower. Risken då är ju att färjan sjunker av tyngden.

    SvaraRadera