Metalbloggens samarbetspartner:

torsdag 6 maj 2010

Ladda ner Veckans Tips!

Maj månad innebär lite annorlunda saker här på bloggen.
4 veckor i rad kommer du att få Veckans Tips som är lite till åldern komna, och framförallt svåra att få tag i om du vill köpa dem.
Det innebär också att du kommer att kunna ladda ner plattan via en länk som publiceras i samband med Veckans Tips!
Och, det där är ju lite tveeggat. Jag vet egentligen inte vad jag ska tycka om nedladdning. Jag pysslar själv inte med det - betalar faktiskt för i stort sett all min musik - men samtidigt tycker jag att många skivbolag är så erbarmerligt klantiga att de inbjuder till det.

Jag menar, hur är det tänkt att man ska kunna köpa en skiva som inte längre finns i press?
Och varför kostar en skiva som du köper elektroniskt (alltså bara själva filerna) lika mycket som en "vanlig" skiva, trots att hanteringen borde vara noll och intet?
Och varför kan jag bara skriva ut ett par (brukar 5 st eller så va?) CD-skivor på filer jag har köpt på laglig vägm via ex iTunes?

Samtliga dessa saker är ju att be om problem - men ändå förstår jag ju att artister och skivbolag måste få betalt för sin produkt, annars tar det slut jävligt fort...

Nå, i detta fall blir det en specialare. Du får Veckans Tips under den vecka som skivan är aktuell, med start i morgon. Och tillhör du ett skivbolag eller en grupp som motsätter dig det här - hör av dig på chief-rebel-angel@hotmail.com bums, så löser vi det!

Hur ser ni läsare på det där med nedladdning?

1 kommentar:

  1. Nedladdning har både för och nackdelar så klart.

    Men som du säger, priset och tillgäglignheten tror jag är det som lockar en mest att ladda ner.

    Minns när en CD kosta typ 60-80kr då köpte man en skiva för EN bra låt osv.
    Sånt gör man absolut inte nu längre då priset är typ 189kr.

    Se på DVD filmer sen, herregud!!
    Sänk priserna så är dom nog på bra väg att få ner nerladdningen skulle jag tro, dock kommer den ALDRIG sluta men men, lagar och annan skrämsel taktik funkar ju uppenbarligen inte så både film/skiv bolag borde tänka om och anpassa sig då dom ligger jävligt långt efter i sitt tänkande.

    Det var bara lite av min åsikt i detta evighets ämne.

    SvaraRadera