Metalbloggens samarbetspartner:

söndag 14 augusti 2011

Sökes: Bra black metal










Jag vete fasen om jag missat något, men inte har väl det här året såhär lånt bjudit på speciellt mycket bra black metal?

Jag kan nog fasen inte påminna mig ett enda "måste-ha"-släpp i år?

Förra året fick vi ju både stora akter som Watain och Dimmu Borgir, likväl som mindre kända saker som Abigail Williams och Winterfylleth med starka skivor (bilderna ovan är klickbara, du kommer till recensionen av respektive skiva om du bemödar dig att flytta muspekaren dit och klicka...).

Dessutom föll jag fullständigt för den här given, trots att den kom 2009.

Den bilden länkar till en Tvekamp, om du vill ha mycket läsning.




Den stora frågan är dock... har jag missat något, eller är det ett mellanår för black metal i år?

Jag har recenserat och har lite koll på Vreid och Rev 16:8, men visst är det fortfarande lite tunnt?

Och det görs garanterat bra black metal fortfarande.

Alltså är det väl jag som är ute och vevar i tomrummet utan att träffa rätt.

Precis det vill jag gärna råda bot på.


Jag gillar black metal som har ett inslag av illasinnat sväng i sig, snarare än fullt rens hela tiden. Jag tycker till exempel att Marduk är som bäst när de lyckas blanda dessa element (som i exempelvis "Rom 5:12"), och ett band som franska Glorior Belli var råbra på "Manifesting The Raging Beast".. men inte alls så bra på efterföljande "Meet Us At The Southern Sign".


Kanske är det dags att på allvar ge sig på hela Deathspell Omega. Jag besitter "Si Monumentum Requires, Circumspice", men den har snurrat högst sporadiskt.

Kanske är jag mottaglig nu?

Det känns som musik som kräver lite av sin lyssnare, och jag är laddad för en ny kärleksaffär med en black metalskiva, så läget är kanske rätt.


Men. Vad säger du?

Sitter du inne med något stalltips på bra black metal - och har jag missat något i år?

8 kommentarer:

  1. Deathspell Omega och i synnerhet den skivan du nämner, men även 2010 års "Paracletus" som är riktigt bra. Marduk släppte EP'n "Iron Dawn" nyligen annars är ett av de mest emotsedda bm-släppen Wolves In The Throne Rooms som kommer i september.

    SvaraRadera
  2. Deathspell är skitbra men nåt sväng ska du ju inte räkna med. Är oftast fullt ställ och på gränsen till kaotiskt.

    SvaraRadera
  3. Jag har ett tips. Jag ska skriva om dem. Jag ska bara mejla hon på werock. (alla mina inloggningsuppgifter stack då datorn sprack - frivilligt rim)

    Ashlands - rev 16:...

    öh

    nånting. :D

    SvaraRadera
  4. Fredrik -> De heter Rev 16:8, och kollar du nåt stycke under Gorgorothplattan hittar du länken till recension av just "Ashlands".
    Ok, habil bm!

    Tom S & Per -> Ja...det känns nog läge för Deathspell. Och kanske Wolves!

    SvaraRadera
  5. Grundkurs: Ascension - Consolamentum, Nihill - Grond.

    Överkurs: Portal - Swarth.

    SvaraRadera
  6. David S-> Tack. Ska kollas, ganska på direkten. Dina tips har bra trackrecord hos mig...! :-)

    SvaraRadera
  7. Altar Of Plagues senaste platta "Mammal" är bra.

    SvaraRadera
  8. Här ska man ställa upp, som en hjälte klädd i rosa trikåer... 8)

    SvaraRadera