Metalbloggens samarbetspartner:

söndag 4 oktober 2009

Betyg på recensioner

Jag fick en bra reflektion på vår lille "get-together" igår.
Det där med betyg på recensioner är ju knepigt, och, som kommentaren löd..."det är lite mellanmjölk över det hela, mest 2:or till 4:or".
Japp, bara 2,3 och 4 än så länge faktiskt.
Det beror väl egentligen på 2 saker.

Det första och viktigaste är väl att när man lyssnar för att sätta betyg så ska det vara riktigt dåligt för att det inte ska finnas några ljusglimtar - och det är samtidigt svårt att veta hur en platta kommer att te sig om bara ett halvår.
Ett bra exempel är Amorphis "Skyforger" (recensionen hittar du här: http://metalyze.blogspot.com/2009/08/recension-amorphis-skyforger.html ) så är det en sån skiva där jag gav en 4:a men nu, ett tag senare, skulle jag ha satt en 5:a!

Den andra orsaken är förstås materialet, själva plattan. Sen bloggen började med recensioner så har det mesta - i mina öron - varit ganska mycket i mittfåran.
Det finns ett par plattor i år som förtjänar ytterligheterna dock, som kom i början av året.
Napalm Death "Time Waits for No Slave" är i min bok en 1:a, Mastodon "Crack the Skye" och Tribulation "The Horror" är två 5:or. Nu, så här ett halvår senare, kanske hade jag gett 4:a om jag recenserade nu...

Hur som helst, bra synpunkt.
Knepigt, det där med betyg!

5 kommentarer:

  1. He he. Det där med mellanmjölk kom ju från min mun. Det är sant som du sa en hårdrocksplatta är ju sällan skitdålig. Min fråga har du köpt napalm death skivan?

    SvaraRadera
  2. Visst var det din mun som kläckte mellanmjölken - men det var en bra synpunkt.
    Svaret på din fråga är att jajamen, jag har köpt den. Och klarat att lyssna på den ca 1,5 gånger. Köpte den någon månad innan Metal Town, för att föregångaren "The Code is Red...Long LIve the Code" faktiskt är riktigt vass. Det var inte den här, kan man säga...

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. Time Waits For No Slave en 1:a? Vad i helvete?

    SvaraRadera
  5. Jo. Pallade inte att tränga igenom muren helt enkelt. Fast den har fått bra kritik i stort sett överallt annars, så... tja.. alla har ju rätt till sin åsikt!

    SvaraRadera