onsdag 14 oktober 2009

Recension Mustasch "Mustasch"

Mustasch är ett av Sveriges kommersiellt största hårdrocksband. De spelas på radio, finns med i TV och frontmannen Ralph Gyllenhammar (som INTE är släkt med förra Volvochefen..) är ett av de mest kända ansiktena inom scenen. Förra given "Latest Version of the Truth" belönades med en Grammis som bästa hårdrocksalbum.
Sen dess har det hänt saker. Trummisen och gitarristen har hoppat av och ersatts (bloggen träffade förresten nya trummisen Danne McKenzie på T-banan på väg hem från Metal Town, läs mer om det här: http://metalyze.blogspot.com/2009/08/mustasch-manson.html ) och bloggen med flera har åsikten att Grammisbelöningen mer var ett resultat av monsterhiten "Double Nature" samt lång och trogen tjänst. Med andra ord - detta nya, självbetitlade album är verkligen upp till bevis för gruppen, och att de döpt plattan till bandnamnet är nog också ett tecken på nystart. Så, hur är plattan då?
Svaret är i korta ordalag att detta är en bättre platta än 2007 års "Latset Version of the Truth", och i upplägg liknar den mer tidigare släpp så som "Ratsafari" och "Powerhouse". Det vill säga en ganska jämn och bra platta fylld med traditionell hårdrock! Här saknas tyvärr den där riktiga hiten (som "Double Nature"), men å andra sidan faller i princip inget spår ur ramen. Det bjuds till och med på ett rejält avgrundsvrål i öppningsspåret "Heresy Blasphemy", samt i övrigt svängiga riff och Ralphs traditionellt bra sång. Både "Mine" och "Damn it's Dark" är fina låtsnickerier och sällar sig tillsammans med "The Audience is Listening" till plattans toppar, även om de inte sticker upp så mycket över de andra kompositionerna.
Och däri ligger en del av problemet.
Gruppen har gjort en bättre platta än föregångaren, och den kommer säkert att sälja en hel del - men den kommer aldrig att knuffa tidigare given av tronen i allmänhetens och medias öron. Den saknar helt enkelt DEN DÄR LÅTEN som kan lyfta allt. Bloggen törs nästan lova att det om 1-2-3 år fortfarande är "Double Nature" som spelas...
En fundering är också omslaget. Visst måste det ha blivit fel bild som hamnade där? Den där skulle väl ha varit inne i CD-häftet, eller på baksidan? Fult som stryk, är bloggens åsikt!
Bästa Spår: "Damn It's Dark"
Mustasch "Mustasch" - 3