Metalbloggens samarbetspartner:

söndag 4 oktober 2009

Remasters Megadeth "Rust in Peace"


Vår serie med en återblick på återutgivna, remastrade skivor fortsätter på samma spår som vi startat - stenhårt!



1990 gav Megadeth ut den här pärlan, en 9 spår lång fest för öronen. Dave Mustaine dominerade Headbangers Ball med sin orange kofta och sitt grymma gitarrspel på en elak Flying V om jag inte minns fel, och nu finns alltså plattan återutgiven med uppstädat ljud - ett mycket härligt sådant. Visst hörs det att detta är thrash från tidigt 90-tal fortfarande, men det hörs på ett "skönt" sätt. Nostalgiskt, liksom, utan att det blir dåligt ljud.

Extramaterialet är 3 st demoversioner av "Holy Wars", "Take No Prisoners" och "Rust in Peace" - samt ett outgivet spår som heter "My Creation", en meningslös sak på under 2 minuter. Men... vad spelar det för soll när resten av skivan bjuder på sådana höjdpunkter?

"Holy Wars", "Hangar 18", "Tornado of Souls", "Rust in Peace", "Take No Prisoners"... låtlistan är en enda hit!

Tidigare i livet har jag alltid hävdat att Megadeths främsta platta är "Countdown to Extinction", men de senaste 10 åren måste jag erkänna att varende gång jag vill lyssna på gänget så är det den här plattan som åker fram. Dags att ändra sig - "Rust in Peace" är det vassaste Mustaine och grabbarna har släppt - inklusive sprilla nya "Endgame".

Kolla in denna Remaster bara, så håller du nog med mig!

2 kommentarer:

  1. This is my guitar and this is holy wars!

    SvaraRadera
  2. Åh, herr Mustaine själv - vilken ära! :)

    Tack för denna gåva dock. Svinbra platta!

    SvaraRadera