lördag 17 oktober 2009

Recension The Devils Blood "The Time of No Time Evermore"

Psykedeliskt omslag och ett namn taget från en låt av den svenska black metalorkestern Watain. Redan från början är holländarna svåra att placera, att sätta fingret på. Vad är det här egentligen?

Svaret är att detta är en skiva som bjuder på något så udda som psykedelisk rak som är ganska rak i sina riff samtidigt, allt kryddat med ockulta texter som framförs av en ganska nasal kvinnlig sångröst. Svårt att beskriva, grymt bra att uppleva - så redan här kommer länken till bandets MySpace-sida. Bloggen föreslår att du låter exempelvis "I'll Be Your Ghost" ackompanjera ditt läsande.. http://www.myspace.com/thedevilsblood

Det är inte ofta som man stöter på skivor som verkligen har något helt eget, men detta är ett sådant exempel. Bandet har hittat ett eget sound och koncept som man kör fullt ut, och om du har en förkärlek till rock från tidigt 70-tal så rekommenderas du att kolla upp detta. Skivan är breddfull med underbara textstrofer och framförallt drivna, enkla och smått genialiska riff - från inledande "Evermore" till avslutande långa episka "The Anti-kosmik Magick" är detta en enda lång lyssningsfest som tål många upprepningar.

Bästa Spår: Åhh... svårt. Vi kan väl säga "I'll be Your Ghost" som du kanske lyssnat på under tiden du läste detta, men i stort sett skulle man kunnat plocka även "Queen of My Burning Heart", "Christ of Cocaine" eller "Feeding the Fire with Tears and Blood" också. Grymma spår, hela högen!

Betyget då? Jodå... det är dags för bloggens första maxpoäng, och det är helt plötsligt TRÅNGT på övre halvan av årsbästalistan... Du behöver den här skivan!

The Devil's Blood "The Time of No Time Evermore" - 5